Uzákonením povinného predprimárneho vzdelávania pre všetky päťročné deti sa minulý rok na jeseň strhla lavína protichodných emócií. Rodičia takýchto detí s potleskom vítali toto opatrenie, mestá, obce a opozícia bili na poplach, že budú zo škôlok vytlačené mladšie deti, že nie je dostatok finančných prostriedkov. Osobne zavedenie povinnej škôlky pre päťročné deti považujem za obrovský úspech. Cesta k nemu však nebola ľahká. Bol to asi ročný boj, kým sa toto opatrenie podarilo presadiť aj formou zákona v parlamente. V Európskej únii je zaškolených až 97 percent detí vo veku od štyroch rokov do nástupu na povinnú školskú dochádzku. U nás je to len 78 percent, čo je naozaj výrazné zaostávanie.
Kým v susednej Českej republike majú povinné škôlky pre päťročných a zároveň majú nárokovateľné miesta pre troj- a štvorročných, na Slovensku sme v štádiu, že nemáme ani len to povinné predprimárne vzdelávanie. Jeho zavedenie nás stálo rok politického boja a dodnes je napádané ZMOS-om, ktorý dokonca podal podnet na Generálnu prokuratúru a žiada zrušenie novely školského zákona. Pokiaľ ZMOS deklaruje, že školstvo je jeho prioritou, mali by mestá a obce naozaj vynakladať 40 percent z podielových daní priamo na školstvo, pre naše deti. Tento podiel sa však v mnohých mestách a obciach nedodržiava a finančné prostriedky sú použité na iné ciele.
Pred decentralizáciou materských škôl zo štátu na samosprávy v roku 2004 bolo materských škôl o niekoľko stoviek viac ako v súčasnosti. Za 15 rokov odvtedy zaniklo vyše 300 škôlok, čo znamená tisíce miest pre deti. Materské školy, ktoré boli zo strany štátu odovzdané mestám a obciam, boli zatvorené, sprivatizované alebo sa často nevyužívajú na tieto účely.
Ľudia v obciach a mestách by mali tlačiť na svoje samosprávy – primátorov a starostov, aby materské školy pre nich zriadili, a nielen donekonečna povoľovali výstavbu bez občianskej vybavenosti. S dôvetkom, že štát zariadi. Verejnosť často zabúda, že ministerstvo ani vláda žiadne škôlky ani školy zriaďovať nemôže. Povinnosť zriaďovať ich majú mestá a obce.
Dôležitou informáciu najmä pre rodičov je, že nedostatok miest v materských školách do roku 2021 výrazne nehrozí. V rámci eurofondových projektov sa v rámci dvoch operačných programov budujú škôlky a už momentálne je vybudovaných zhruba 10-tisíc miest, v rámci už existujúcich projektov bude ďalších 10-tisíc miest v horizonte dvoch rokov dobudovaných. Rok 2021 bol zvolený ako horizont aj preto, že dovtedy štát v rámci financovania cez eurofondy dokáže vykryť chýbajúcu kapacitu na to, aby mohli byť všetky päťročné deti povinne zaškolené bez toho, aby vytlačili trojročné a štvorročné deti, a bez toho, aby obmedzili ich prijímanie do systému. V ďalšom období je potrebné zaviesť nárok na prijatie do škôlky aj pre troj- a štvroročné deti. Priblíži nás to nielen k susednému Česku, ale aj k vyspelej Európe.