Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
11.05.2020, 00:00

Nový normál nebude ako predtým

S návratom na predkrízové úrovne HDP sa skôr ako v roku 2022 nedá počítať.

Nový normál nebude ako predtým
Zdroj: HNtelevízia

Nové prípady koronavírusu sa za posledných päť týždňov v mnohých vyspelých štátoch podarilo zastabilizovať, či dokonca znížiť a krajiny postupne uvoľňujú ekonomiky. Neistota týkajúca sa dosahu COVID-19 na ekonomiku sa znížila, no zďaleka nepominula úplne. Dá sa povedať, že scenáre sa zúžili na oboch koncoch pravdepodobnostného rozdelenia. Ubudlo optimistov, ktorí verili v rýchle oživenie v tvare V, no ubudlo aj apokalyptikov, ktorí predpovedali koniec sveta.


Ako najpravdepodobnejší sa javí scenár, v ktorom obnovovanie z hlbokého prepadu bude len postupné, v tvare písmena U. S návratom na predkrízové úrovne HDP sa skôr ako v roku 2022 nedá počítať. To platí o návrate k predkrízovým odhadom potenciálneho rastu ekonomiky, pretože mnohé straty v investíciách u nás, ako aj u našich hlavných obchodných partnerov budú zrejme dlhodobé, niektoré aj trvalé. Zníži sa tiež spotreba, domácnosti viac šetria. Preto, lebo nemajú kde míňať, no aj preto, lebo rastie neistota z vývoja na pracovnom trhu.


Dosah na potenciálny výkon ekonomiky budú mať aj dlhodobé zmeny v správaní ľudí. Pre niektorých potreba fyzického odstupu bude zrejme pretrvávať aj po vynájdení efektívnej vakcíny či liekov na COVID-19. Návrat k cestovaniu, ku kultúrnym či k športovým zážitkom, ale aj k bežnému nakupovaniu či doprave za prácou a vzdelaním, ako sme ho poznali pred krízou, preto nebude ani skorý, ani úplný. Podľa analýzy NBS odvetvia, ktoré vyžadujú intenzívny osobný kontakt so zákazníkmi, predstavujú 16-17 percent z celkovej produkcie či pridanej hodnoty v ekonomike a takmer 26 percent z celkovej zamestnanosti. A to je len priamy dosah, nepriamy cez medziodvetvové väzby môže byť ešte o pätinu až štvrtinu väčší. Aj krátkodobý výpadok dopytu po produkcii a službách týchto odvetví dokáže vymazať významné percentá pridanej hodnoty v celom hospodárstve a ohroziť desiatky tisíc pracovných miest.

Dlhodobé zníženie dopytu po nich navyše hrozí vedľajšími nežiaducimi dosahmi, napríklad prehlbovaním príjmovej nerovnosti. Ako je zrejmé z ich podielov na pridanej hodnote a zamestnanosti, odvetvia vyžadujúce intenzívny osobný kontakt so zákazníkmi sú náročnejšie na kvantitu pracovnej sily, no zároveň produkujú menej pridanej hodnoty. Zamestnanci teda aj priemerne menej zarábajú ako v iných sektoroch ekonomiky. A nemajú zručnosti ani technológie, ktoré by im umožnili pracovať z domu či preškoliť sa. Trh práce tak bude trápiť nielen dlhodobo vyššia miera nezamestnanosti, ale aj ekonomickej neaktivity, teda podiel ľudí bez práce, ktorí si ani nové zamestnanie hľadať nebudú.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.