Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
05.06.2020, 07:30

Komentár Igora Rattaja: Dovolenka na Slovensku? Fajn, ale aká?

Podnikatelia v cestovnom ruchu dodnes presne nevedia, čo vlastne zákazníkom budú môcť ponúknuť.

Igor Rattaj
Zdroj: HNtelevízia

V posledných dňoch som viac krát zachytil názory, že podnikatelia v cestovnom ruchu sa môžu tešiť na to, ako si počas letnej dovolenkovej sezóny namastia vrecká. Je to laický pohľad a v zásade mu rozumiem. Asi sa bude menej cestovať do zahraničia, ale ľudia dovolenkovať chcú. Takže logicky pôjdu niekde na Slovensko.

Lenže ono je to zložitejšie. Podnikatelia v cestovnom ruchu dodnes presne nevedia, čo vlastne zákazníkom budú môcť ponúknuť. Dobre – teraz už vieme, že wellnes centrá, aquaparky a kúpaliská budú môcť byť plus mínus normálne otvorené. Ale budú fungovať detské zábavné centrá a detské kútiky? Dovolený počet ľudí na jednom mieste bude do tisíc, alebo nad tisíc? Budú môcť byť koncerty, diskotéky, alebo akékoľvek iné hromadné formy zábavy? Budú platiť súčasné obmedzenia v reštauráciách a baroch?

Mohol by som pokračovať – je to strašne veľa otázok, ktoré sú pre seriózneho podnikateľa v cestovnom ruchu zásadné. Pretože keď dnes neviete, čo budete napríklad o mesiac pri prvom očakávanom návale môcť ľuďom dovoliť a ponúknuť, neviete plánovať čas ani ľudské kapacity. Dovolenka dnes nie je o tom, že si niekde nájdete ubytovanie a staráte sa o svoj program sami. Istá skupina ľudí to možno dodnes takto robí, ale absolútna väčšina dovolenkárov vyžaduje program. A s programom spojené benefity. To sú tie známe „balíčky“, ktoré si dnes na dovolenku kupuje väčšina ľudí.

Ale úplne najhoršia je neistota. Nás, čo podnikáme v cestovnom ruchu, ale aj našich klientov. Keď dnes počúvame, že limit tisíc ľudí na jednom mieste bude platný do konca roka a zároveň vraj máme byť ostražití (rozumej asi pripravení na ďalšie prípadné obmedzenia, ktoré môžu kedykoľvek prísť), tak ako si to máme celé plánovať? Fungovanie dovolenkového rezortu je zložitý organizmus stoviek a tisícov ľudí, ktorí vykonávajú množstvo služieb pre dovolenkárov. A aby to všetko fungovalo a aby boli ľudia spokojní, musíte to mať celé naplánované a zabezpečené.

Rovnako tak si treba uvedomiť, že nebyť koronakrízy, dnes by sme už drvivú väčšinu rezervácií a príprav na letnú sezónu dávno mali vybavenú. Malí, veľkí aj najväčší poskytovatelia a samozrejme aj klienti. To, čo robíme dnes, sú nekonečné rozhovory a dohovory, kde sa nás ľudia pýtajú na všetko možné a my im na mnohé dodnes nevieme odpovedať. A to je už jún, čiže sezóna za dverami!

Takže laická predstava o tom, ako sa podnikatelia v cestovom ruchu nabalia na nadchádzajúcej letnej sezóne, je deravá ako ementál. Presný opak je pravdou – netušíme, ako to celé dopadne.

Jedno ale vieme všetci - v cestovnom ruchu (hotely, zábava, služby, cestovné kancelárie...) sme dostali za posledné tri mesiace také údery, že mnohí budú mať problém to prežiť. A všetci sú podľa mňa pripravení a odhodlaní urobiť cez letnú sezónu pre svojich zákazníkov všetko, čo im na očiach uvidia. Aj modré z neba by im zniesli.

Problémom je však neistota v stovkách detailov, ktoré spolu vytvárajú celý systém. Pre seriózneho podnikateľa v cestovnom ruchu, ktorý je zvyknutý obsluhovať stovky a tisíce ľudí (rodín a skupín), je to obrovský problém.

A má dnes úplne iné starosti, ako snívať o veľkých ziskoch, ktoré mu zabezpečí nadštandardný nával ľudí, ktorí by inak skončili na dovolenke niekde v zahraničí.

Igor Rattaj (predseda predstavenstva Tatry Mountain Resorts)

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.