Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
18.08.2020, 00:00

Na mŕtvej planéte zisk nedosiahneme

Životným záujmom Slovenska je konkurencieschopná a odolná ekonomika.

Na mŕtvej planéte zisk nedosiahneme
Zdroj: martinhojsik.sk

Slovenský priemysel má pravdu. Slovensko stojí zoči-voči bezprecedentnej kríze a neaktivita vlády nás môže stáť priveľa. Problémom je akurát nepochopenie toho, o akej kríze je reč. 

Keď koncom júla Klub 500 ústami Vladimíra Sotáka ostro kritizoval rozhodnutia vlády Igora Matoviča, nikto nepochyboval, že predvedené rozhorčenie je úprimné.

Prekvapivé bolo azda len to, že Klub 500 ani Soták doteraz rovnako emotívne nerozprávali o klimatickej kríze, ktorá nás môže stáť oveľa viac ako „len“ niekoľko tisíc pracovných miest. Ich reakcie boli doteraz presne opačné.

Na jar tohto roku vydal Klub 500 vyhlásenie, v ktorom vyzýva EÚ a Slovensko, aby zabudli na zelený reštart ekonomiky a odložili ho na neskôr. Prostriedky odporúčal smerovať do „odstraňovania“ hospodárskej krízy.

A vyjadril sa, že „bez fungujúcich firiem a ekonomiky totiž nebudú prostriedky ani na ekologické inovácie a zariadenia šetrné k životnému prostrediu“. Časť slovenského priemyslu si, žiaľ, neuvedomuje jeden základný fakt – na mŕtvej planéte žiadny zisk nevyrobíte.

Životným záujmom Slovenska je konkurencieschopná a odolná ekonomika, ktorá bude nielen chrániť, ale aj produkovať nové, férovo platené a udržateľné pracovné miesta. Bez zásadnej transformácie slovenského priemyslu to nepôjde. Trendom súčasnosti je modernizácia technológií smerom k dekarbonizácii.

Naša budúca konkurencieschopnosť a efektívnosť hospodárstva budú závisieť aj od toho, ako a dokedy zvládneme absolvovať dekarbonizačný proces. Globálna konkurencia nespí. V súčasnosti investujú Čína aj USA do dekarbonizácie viac než EÚ. Ak sa v tomto ohľade nezlepšíme, začneme zaostávať. A to bude mať dosahy nielen na planétu a životné prostredie, ale aj na zamestnanosť a zisky. 

Slovensko sa musí stať menej závislým od automobilového priemyslu. Zároveň však musíme stáť v prvom šíku pri jeho prechode na elektromobilitu. Kľúčovým je v tomto slovo „elektro“, čo by si mal uvedomiť predovšetkým minister Sulík, ktorý ohlásil úmysel dotovať vodíkové autá.

Áno, vodík ma zmysel, ale nie pri osobných autách, ktoré Slovensko masívne produkuje. Taký je jednoducho trend medzi výrobcami. A ak si chceme udržať automobilky a dôležitú dodávateľskú sieť, musíme sa sústrediť na elektrinu.

Akútne potrebujeme ozeleniť nielen ťažký a automobilový priemysel, ale v nemalej miere sa musíme zamerať na podporu nových – zelených – technológií a vytvorenie ekosystému pre zelené inovácie. Tak, aby sme ich nielen nakupovali, ale predovšetkým tvorili. Na Slovensku potrebujeme nové kreatívne a inovatívne firmy, ktoré budú motorom budúcej ekonomiky. Pretože v montážnych halách nahradia ľudí roboty. 

Našťastie, časť slovenského priemyslu a biznisu si vážnosť situácie uvedomuje. Aj preto sa jeho mnohí predstavitelia pridali k mnou iniciovanej Aliancii za zelenú obnovu a vyzvali na podporu a implementáciu investícií smerujúcich k zelenej obnove, ktorá urýchli prechod ku klimatickej neutralite a zdravému ekosystému.

Je načase, aby si to uvedomil aj zvyšok slovenského priemyslu, kým je čas. Pomôžu tým Slovensku a zachránia aj seba.

Autor je poslanec Európskeho parlamentu a podpredseda hnutia Progresívne Slovensko.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.