Začiatok školského roka je v Bratislavskom kraji tradične spojený s komplikáciami na cestách. Tento rok je ešte zložitejší v tom, že v hlavnom meste je zatvorených viacero dôležitých dopravných tepien a križovatiek. Dôsledky cítia obyvatelia kraja každý deň – meškanie do práce alebo do školy či problémy s parkovaním. Trpí aj životné prostredie a zdravie ľudí. Výfukové plyny znečisťujú ovzdušie, hluk z dopravy zase znižuje kvalitu života. Bratislavská župa vo svojom Pláne udržateľnej mobility predstavila víziu mobility v budúcnosti, ktorá má spomínané problémy riešiť.
Náš plán mobility pre kraj je postavený predovšetkým na rozvoji verejnej dopravy. Do toho patrí najmä budovanie nových električkových a železničných tratí, prestupných terminálov a záchytných parkovísk. Električky ani vlaky na rozdiel od áut nestoja v zápchach. Navyše, ide o ekologický a udržateľný spôsob dopravy.
V oblasti železničnej dopravy sú prioritami posilnenie výkonnosti úseku Nové Mesto – Podunajské Biskupice a realizácia odbočky Ružinov, prestavba dopravného uzla Bratislava Vinohrady/Predmestie. Nemenej dôležitými projektmi sú trate v smere do Senca a Komárna a tiež vybudovanie druhej traťovej koľaje na úseku Hlavná stanica – Nové Mesto.
V oblasti električkovej dopravy spomeniem najmä dva dôležité projekty. Prvým je vybudovanie trate Bosákova – Janíkov Dvor v Petržalke. Druhým projektom je predĺženie Ružinovskej radiály po plánovaný prestupný terminál Ružinov. V strednodobom a dlhodobom horizonte plánujeme predĺženie Karlovesko-dúbravskej radiály a vybudovanie novej električkovej trate do Podunajských Biskupíc.
Čo určite Bratislavskému kraju chýba, sú prestupné terminály. Tie majú v maximálnej miere spríjemňovať cestujúcej verejnosti prestup z jedného druhu dopravy na druhý. Na stanicu prídete autom, na bicykli alebo autobusom a odtiaľ už pokračujete vlakom. V Bratislavskom kraji nedávno vyrástlo päť záchytných parkovísk. V pláne je ďalších osem.
Ak chceme, aby verejná doprava bola alternatívou voči autám, musí byť komfortná, moderná a široko dostupná pre obyvateľov kraja i návštevníkov. Len tak dokážeme zabrániť vznikom kapacitných problémov v dopravnej sieti predovšetkým v oblasti osobnej cestnej dopravy. V neposlednom rade to všetko prinesie aj sekundárne benefity ako napríklad znižovanie uhlíkovej stopy, zlepšenie kvality ovzdušia a životného prostredia, ale aj lepšiu finančnú efektívnosť verejnej dopravy či zníženie dopravnej nehodovosti.