Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
12.01.2021, 00:00

Naštartujme regióny, podporíme rast

Problémy riadenia krajiny sú výsledkom zlého rozdelenia právomocí medzi regióny a centrálnu vládu.

Naštartujme regióny, podporíme rast
Zdroj: Peter Mayer

Hospodársky stagnujeme. Kým v roku 2010 sme v HDP na osobu v parite kúpnej sily boli z tranzitívnych ekonomík na treťom mieste za Českom a Slovinskom, v roku 2019 sa náskok Česka a Slovinska zvýšil a pred nás sa dostali aj Estónsko, Litva, Maďarsko a Poľsko. Len niekoľko desatín percenta nás delilo od Rumunska a Lotyšska (Eurostat, EÚ27=100).


Dôvodom sú popri nedostatočných investíciách do pracovnej sily, podnikateľského prostredia a infraštruktúr aj spôsob verejnej správy. Ako vieme organizovať efektívne využívanie faktorov produkcie na zvýšenie konkurencieschopnosti našich výrobkov a služieb.


Vďaka pandémii je jasné, že naše vládne (špeciálne centrálne a menej regionálne) štruktúry za veľa nestoja, pokiaľ ide o využívanie poznatkov a reálny výkon, a nie hľadanie výhovoriek. Dlhodobo sa táto správcovská neschopnosť prejavuje v nevyužívaní potenciálu regiónov a pracovnej sily vylúčených skupín, najviac Rómov.


Obrovské regionálne rozdiely, podľa OECD (2018) dokonca najvyššie, vnímame zjednodušene ako „ich“ problém východného a stredného Slovenska, a nie náš „bratislavský“ problém. Regióny sú vnímané ako záťaž. Vylúčení Rómovia sú ešte viac vnímaní ako záťaž napriek ich potenciálu na trhu práce a pri zlepšovaní demografického deficitu a deficitu prvého dôchodkového piliera. Lenže prepad našej ekonomiky v medzinárodnom porovnaní potvrdzuje, že pravda je inde.


Problémy našej správy verejných vecí vrátane národného hospodárstva sa najskôr prejavili práve na najcitlivejších indikátoroch pokroku a blahobytu: sociálne slabých ľuďoch bez adekvátneho prístupu k vzdelaniu na miestnych ekonomikách bez dobrého prístupu k medzinárodným trhom. Majú spoločného menovateľa (spoločne so zlým riadením protipandemických opatrení): zlé rozdelenie právomocí medzi regióny a centrálnu vládu.


Regionálne vlády neexistujú. Regióny zastúpené VÚC a obcami majú príliš málo právomocí a často riešia len bežnú prevádzku. Sú v pozícii údržbára, hoci majú najviac informácií a možností na reálne aktivity. Centrum má príliš veľa právomocí, lebo nezmyselne rieši aj to, čo kvôli princípu subsidiarity riešiť nemá. Naopak, nerieši to, čo by mal – napr. inšpekciu vymáhania národných regulácií regiónmi.


V roku 2015 sme naštartovali podporu 12 najmenej rozvinutých okresov s rozpočtom vyše miliardy eur. Investovala sa takmer desatina tejto sumy; z vyše 300 úloh ministerstvá splnili asi rovnaký podiel. Dnes sa na nové programové obdobie plánuje podobná schéma na celé územie Slovenska. Bez reformy verejnej správy to však nepôjde.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.