Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
07.04.2021, 00:00

Rok železníc na Slovensku

V tomto roku nás čakajú dôležité investície do infraštruktúry.

Rok železníc na Slovensku

Kedysi sa doprava a život v mestách sústredili okolo železnice – bola tepnou, ktorá do regiónu prinášala život. Rozvoj automobilovej dopravy odsunul železnice doslova na druhú koľaj, no tie ešte ani náhodou nepovedali posledné slovo. Chceme, aby vlakmi cestovalo viac ľudí, vieme však, že bez zvýšenia kvality a komfortu cestovania to nepôjde.


Európska únia vymenovala rok 2021 za Európsky rok železníc, týmto gestom chcela podporiť využívanie vlakov ako bezpečnej a udržateľnej dopravy. Ministerstvo dopravy a výstavby si dobre uvedomuje potenciál železničnej dopravy, ktorá môže významne napomôcť odľahčiť naše cesty. Situácia vo väčšine miest je neúnosná, nekonečné zápchy a stovky niekde aj tisícky kamiónov denne znižujú kvalitu života obyvateľov. Ak chceme, aby vodiči nechali autá doma a tovar sa prevážal po koľajniciach, musíme ich nalákať na kvalitu z každého uhla pohľadu.


Obnova vozňového parku Železničnej spoločnosti Slovensko tento rok vyvrcholí najväčšou modernizačnou akciou v dejinách. Pribudnú elektrické jednotky v Žiline, dieselmotorové jednotky vo Zvolene, ozubnicové elektrické vozidlá v Tatrách aj osobné vozne na diaľkovú dopravu. Nové moderné vlaky sú veľkým lákadlom, darmo však budeme mať pekné vlaky, keď na niektorých úsekoch pôjdu minimálnou rýchlosťou. Na železnici sa rokmi vytvoril investičný dlh, odložená údržba ani modernizácia viac nepočká.

Slovensko v tomto roku čakajú dôležité investície do železničnej infraštruktúry, ako napríklad dlhoočakávaná rekonštrukcia železničnej trate z Bratislavy po hranicu s Českou republikou či rekonštrukcia uzla Žilina, súčasťou ktorej je aj zvýšenie traťovej rýchlosti do 160 km/h. Plánujeme aj odovzdanie zmodernizovaného úseku Štrba – Štrbské Pleso, dokončenie tunela Milochov a spojazdnenie celého úseku trate Púchov – Považská Bystrica.

Železnice potrebujú fungovať efektívnejšie a dobre hospodáriť. K tomu výrazne dopomôže zoznam investičných priorít v železničnej infraštruktúre, ktorý sme nedávno v spolupráci s Útvarom hodnoty za peniaze predstavili verejnosti. Dokument jasne ukazuje, do čoho a koľko peňazí budeme v nasledujúcich rokoch investovať tak, aby sme zlepšili stav železničnej infraštruktúry na Slovensku.

Rok železníc na Slovensku je aj rokom, keď sme v pláne fondu obnovy pre železnice vyčlenili 600 miliónov. Po schválení plánu v Bruseli budeme môcť začať s napĺňaním cieľov a keďže investície musíme vyčerpať za pomerne krátke obdobie, občania tak pocítia veľké zmeny v relatívne krátkom čase.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.