TASR/František Iván
StoryEditor

Východ potrebuje cesty ako soľ, nie soľ na cesty

21.05.2021, 00:00
Región východného Slovenska zaostáva, práve pre chýbajúcu sieť diaľnic a rýchlostných ciest.

Ak ste zachytili hlasy „východu“ po vybudovaní rýchlostnej komunikácie R4, vedzte, že ide o naliehavé volanie po riešení veľkej témy s dosahom nielen na tu žijúcich ľudí. Nie je to dôležité len pre Prešovský samosprávny kraj, ale pre celé Slovensko a jeho medzinárodnú reputáciu.

Teraz sa realizuje I. etapa obchvatu mesta Prešov, jeden z desiatich úsekov na celej komunikácii v Prešovskom kraji. Druhý úsek, II. etapa obchvatu mesta by sa mala súťažiť v priebehu leta, čo dáva nádej, že stavať by sa mohlo začať v budúcom roku. Potiaľto je to veľmi dobrá správa pre kraj. Menej už to, že ostatné úseky sú v prípravnej fáze, presnejšie na jej úplnom začiatku, čo znamená, že od ich realizácie nás dnes delia dlhé roky.

Plne chápeme, že naša cestná sieť je rozsiahla a vyžaduje investície, preto je pochopiteľné, že sa jej treba venovať rovnomerne. V tejto súvislosti oceňujeme snahu ministerstva dopravy stanoviť priority pri výstavbe nadradenej infraštruktúry a ciest I. triedy. Je to rozumný krok. Región východného Slovenska zaostáva, práve pre chýbajúcu sieť diaľnic a rýchlostných ciest, čo odrádza potenciálnych investorov a nedostatočná infraštruktúra brzdí hospodársky rozvoj. Sociálne dosahy sú omnoho citeľnejšie a priepastnejšie ako v iných častiach krajiny. Z tohto pohľadu nízka priorita zvyšných úsekov R4 a ich roztrúsenosť na rôznych pozíciách harmonogramu výstavby celej R4 je nepochopiteľná.

A prečo je táto komunikácia taká dôležitá? Touto cestou na východe Slovenska prechádzajú denne tisícky áut a kamiónov, čo je pre bezpečnosť ľudí, ich každodenný život, neúnosné. R4 sa napája na sieť diaľnic a rýchlostných ciest v Európe a vytvára ucelený úsek, ktorý spája severnú Európu s tou južnou. Aj táto komunikácia s poetickým názvom VIA CARPATIA má potenciál pomôcť regiónu, ktorým prechádza.

Rýchlostná cesta pritom nadväzuje na poľskú rýchlostnú cestu S19, ktorá má byť ukončená do roku 2024 a maďarskú diaľnicu M30, ktorá má byť dokončená už budúci rok. A toto je veľké nebezpečenstvo, že po dostavbe časti týchto dôležitých ciest sa počet kamiónov i nákladných áut podstatne zvýši. Odhady hovoria o trojnásobku intenzity dopravy, čo v praxi bude znamenať, že cesta prvej triedy I/21 prechádzajúca cez intravilány obcí bude preplnená nákladnou tranzitnou dopravou a vznikne tu zo strany poľskej či maďarskej obrovský lievik. Nehovoriac o tom, že Slovensko v očiach partnerov tohto významného medzinárodného koridoru bude poriadne zaostávať.

01 - Modified: 2024-04-20 13:36:57 - Feat.: - Title: Riešenia kompenzácií výdavkov na 13. dôchodky predstavia ministri v najbližšom období 02 - Modified: 2024-04-20 12:14:38 - Feat.: - Title: Raši počíta s nomináciou na post šéfa parlamentu. ​Danko by na tejto pozícii rád videl seba, vraví 03 - Modified: 2024-04-17 09:35:50 - Feat.: - Title: Majerský v HNtelevízii o liste von der Leyenovej: Prečo im kroky Poľska nevadia? Nech majú rovnaký meter 04 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 05 - Modified: 2024-03-26 14:26:42 - Feat.: - Title: Kresťanskí demokrati kritizujú Šutaja Eštoka. Podporuje extrémistov a marí prácu vyšetrovateľov, znie z KDH
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
24. apríl 2024 14:01