Kvalita nášho života závisí hlavne od kvality nás ľudí a od kvality prostredia, ktoré si vytvárame. Jeden z kľúčových faktorov zlepšovania prostredia je konkurencia – čiže porovnávanie sa navzájom. Výkon jedného človeka, alebo skupiny ľudí, motivuje iných jednotlivcov k súťaži. A súťaž medzi ľuďmi zvyšuje ich úsilie, ich výkon, zvyšuje ich kvalitu. Takí jednoducho my ľudia sme.

Obmedzením konkurencie, neprimeraným zvýhodňovaním nejakej skupiny ľudí dochádza k pokriveniu sily pôsobenia voľného trhu a oslabeniu možnosti víťazstva najlepších riešení. A aj preto si myslím, že zvýhodňovanie domácich výrobcov, uprednostňovanie našich výrobkov pred inými, môže ísť finálne proti progresu a špičkovým riešeniam a výkonom nás samých.

Krátkodobo to určite môže priniesť výhodu, no dlhodobý účinok takýchto opatrení sa otočí proti nám. A, samozrejme, zákazník, klient, poslucháč, divák je stavaný do roly pasívneho alebo nesvojprávneho odberateľa služby, produktu, ktorý „musí“ akceptovať, respektíve, ktorý je mu podsúvaný.
Prečo by som mal kupovať výrobok slovenského výrobcu, ak je drahší a menej kvalitný ako jeho konkurent zo zahraničia? Prečo radšej podporou investícií do rozvoja kvality našej výroby nebojujeme s kvalitnou konkurenciou? My všetci podnikatelia, ale aj zamestnanci, sa musíme presadiť svojím umom, pracovitosťou, inováciami, kvalitou, a nie apelom na národnú kartu.

Naši interpreti sa majú porovnávať s najlepšími na svete, a nie žiadať „kvóty na hranosť v rádiu“. Dáme ochranné kvóty na súperove góly z inej krajiny, aby vyhrávalo viac Slovákov? Zorganizujeme preteky v šprinte, no slovenskí reprezentanti dostanú náskok 50 metrov?

Myslím si, že nepotrebujeme „nefér výhody“, potrebujeme si vyhrnúť rukávy a pracovať na sebe. Prestať sa sťažovať, akí sme a akí nie sme a pracovať na tom, akí by sme mohli byť. Stále budem tvrdiť, že nie je náhoda, ak sa jednotlivci a tímy z takého malého národa vedia presadiť na Európskej i svetovej úrovni. A to aj napriek neľahkým podmienkam v športe, kultúre, podnikaní, vo vede.

Je to ťažšia cesta, no dlhodobo správna. Konkurencia je globálna, tvrdšia a bude čoraz náročnejšie sa v biznise presadiť. A to je v poriadku. Jedine pod tlakom, nutnosťou riešiť vzniknuté výzvy, sa ľudská bytosť posúva vpred. Máme v sebe obrovský potenciál. Hľadajme spôsoby, ako ho rozvíjať a využiť v prospech nás Slovákov aj globálneho spoločenstva. A raz môže nápis Made in Slovakia znamenať viac a napĺňať nás oprávnenou hrdosťou.

Autor pracuje vo finančníctve

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.