Tento text nebude o cene legendárneho superšportiaka Lamborghini Sesto Elemento vystuženého vláknami uhlíka (šiesteho elementu Mendelejevovej periodickej tabuľky). Ani o cene nedávno objaveného tretieho najväčšieho diamantu (čistého kryštalického uhlíka) na svete. Reč bude o cene anorganickej zlúčeniny uhlíka s dvomi molekulami kyslíka, teda oxidu uhličitého, CO2, ktorý má dominantný podiel na emisiách skleníkových plynov, a tým aj na klimatickej zmene.
Cena uhlíka sa v našom priestore odvíja predovšetkým od cien emisných povoleniek EUA v rámci európskeho systému obchodovania s nimi EU ETS. A práve reforma EU ETS, ktorá má byť predstavená Európskou komisiou 14. júla, má potenciál zamávať s cenou uhlíka podobne ako nedávno odobrený nový cieľ zníženia emisií. Vskutku, po tom, čo lídri EÚ na samite v decembri minulého roku schválili ambiciózny cieľ znížiť emisie o 55 percent do roku 2030, cena EUA stúpla zhruba na dvojnásobok, z menej ako 30 eur za tonu pred samitom takmer na 60 krátko po ňom.
Reforma EU ETS zďaleka ešte nie je hotová vec, hoci v hrubých kontúrach sa spomína už dlhšie a samotný návrh Komisie dokonca v úvode júla už unikol aj na verejnosť. Kľúčové parametre, o ktorých sa zrejme bude rokovať až do posledného okamihu a ktoré budú mať najväčší vplyv na cenotvorbu povoleniek, sú z môjho pohľadu dva. Po prvé, ako rýchlo sa celkové kvóty budú znižovať, a po druhé, ktoré ďalšie sektory okrem energetiky a priemyslu budú do systému zahrnuté.
Tempo znižovania kvót v EU ETS je dané. V rokoch 2013 až 2020 to bolo každoročne o 1,74 percenta. Doterajší plán bol zvýšiť tento pokles od roku 2021 na 2,2 percenta ročne, no vzhľadom na ambicióznejšie ciele dekarbonizácie bude v nasledujúcich rokoch potrebný oveľa prudší pokles. Komisia v uniknutom dokumente konkrétne číslo nenavrhuje, no podľa môjho názoru to bude pravdepodobne cez tri percentá ročne. To bude mať za následok ďalšie predraženie vypúšťania emisií v priemysle a energetike.
Ešte kontroverznejší sa však javí druhý parameter reformy: zahrnutie ďalších sektorov do obchodovania s povolenkami vrátane cestnej dopravy a vykurovania budov. Predovšetkým zahrnutie domácností do ETS je politicky veľmi citlivá téma. Fakt, že Komisia navrhuje pre túto oblasť oddelený systém a prerozdelenie nadpolovičnej časti výnosov z tohto systému pre domácnosti s nízkymi príjmami, len ilustruje nadchádzajúci problém. Dohoda sa nebude rodiť ľahko. Smerovanie ceny uhlíka je však už zrejme na roky neodvratne určené.