Nie je tajomstvo, že intenzita diaľničnej výstavby dnes atakuje historicky rekordné úrovne. Stavbári dnes pracujú na vyše 130 kilometroch nových diaľnic a rýchlostných ciest. Najväčším problémom je nájsť na výstavbu takýchto náročných projektov financovanie – ide totiž o miliardy eur. Už dnes sú na úseky vo výstavbe alokované prakticky všetky diaľničné eurofondy až do roku 2020.
To však neznamená, že potreba budovania ďalších a ďalších diaľničných úsekov tu nie je. Preto je dobrá správa pre Kysuce, že Národná diaľničná spoločnosť minulý týždeň vypísala verejnú súťaž na ďalšiu časť diaľnice D3, ktorá spojí sever s juhom krajiny. Ide o mimoriadne komplikovaný úsek Čadca Bukov – Svrčinovec. Súčasťou vyše 5-kilometrového úseku, ktorého predpokladaná cena je takmer dvesto miliónov eur, bude až 24 mostov. Aj túto diaľnicu môžeme začať stavať len vďaka peniazom z eurofondov. Verím, že ak všetko pôjde podľa plánu a nestane sa nič mimoriadne, stavbári budú na tomto úseku môcť začať reálne pracovať ešte v tomto roku.
Budem sa opakovať, ale aj vďaka tomuto úseku diaľnice D3 sa ľuďom v jeho okolí bude žiť lepšie. Nákladné autá, ktoré smerujú z Poľska alebo do Poľska, nebudú ohrozovať a znepríjemňovať život ľuďom v okolí, keďže sa zníži ich intenzita na cestách. Zároveň to pozitívne ovplyvní životné prostredie v blízkosti existujúcich komunikácií.
Vodiči vďaka ďalšiemu úseku strávia menej času v autách. Zlepší sa plynulosť a rýchlosť cestovania smerom zo severu na juh nielen pre medzinárodnú, ale aj vnútroštátnu dopravu.
Začiatok súťaže na tento nový úsek kysuckej diaľnice je nepochybne dobrá správa nielen pre ľudí z tohto regiónu, ale aj pre obyvateľov celého Slovenska. Diaľnica D3 je totiž popri D1, spájajúcej Bratislavu s Košicami, jednou z priorít tejto vlády. Táto cesta prepojí Slovensko so susedným Poľskom a Českom. Za slovenskými hranicami ležia hospodársky významné regióny našich susedov, ako napríklad Sliezsko. Slovensko v súčasnosti nemá s Poľskom také potrebné diaľničné spojenie, aké by si náš veľký sused zaslúžil nielen kvôli rozvoju vzájomného obchodu. Verím, že po dobudovaní tohto, ale aj nadväzujúcich úsekov k nám budú naši susedia ešte bližšie.