Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook

Tak ako mnohí z vás, tiež jazdím veľa autom po Slovensku. A je to stále horšie. Nemám teraz na mysli kvalitu ciest a chýbajúce diaľnice, ale množstvo bilbordového „smogu“ popri cestách. Čo mi prekáža na takýchto reklamných plochách? Primárne to, že rozptyľujú pozornosť nás vodičov, a tým zvyšujú nebezpečenstvo autonehody, niekedy bránia vo výhľade, hyzdia prírodu, krajinu a mestá.

Upútanie vodiča takouto reklamou je podľa výskumov cca 0,4 sekundy, môže viesť k neskoršej reakcii pri brzdení, a tým spôsobiť zrážku áut alebo zrazenie chodca, prípadne zabráni vyhnutiu sa prekážke na ceste.

Myslím si, že účinnosť takejto reklamy klesá, tak ako efektivita iných tradičných nástrojov v reklame. Ľudia sú voči nim čím ďalej imúnnejší, aj z dôvodu informačného pretlaku, ktorému sme denne vystavení. Náš mozog nás chráni, a preto filtruje podnety z externého prostredia, ktoré prestávajú dávať zmysel a len odpútavajú našu pozornosť.

Verím tomu, že väčšina ľudí má podobný názor, že nikto z nás nepotrebuje k životu bilbord, ktorý nás ohrozuje a kazí estetiku životného prostredia. Že nám má ísť v prvom rade o bezpečnosť cestnej premávky a že aj takéto zarábanie peňazí by malo mať svoje pravidlá.
Vidím v tom aj možnú príležitosť pre firmy, ktoré by sa rozhodli nedávať reklamu na takýto nosič. V Českej republike sa už pár veľkých značiek prihlásilo k danej iniciatíve. Cieľom je obmedzenie reklamy pri cestách. Podľa mňa sa dá vyspelosť krajiny a jej obyvateľov porovnať aj počtom bilbordov popri ceste a logikou ich umiestnenia. No trochu sa obávam, aká silná bude snaha našich politikov naozaj to efektívne vyriešiť, keď pred voľbami sú ich plné práve bilbordy popri cestách.

Zjavne je to opäť o peniazoch, zdravý rozum predsa hovorí o nevhodnosti bilbordu pre bezpečnosť cestnej premávky a o nevkuse ohľadne vzhľadu prostredia našich miest a prírody. A preto ich skôr nazývam b(i)lbordy.

Azda v budúcnosti zvíťazí zdravý rozum nad mamonom, tak ako postupne víťazí pri obmedzovaní fajčenia. Niekedy nás ľudí treba chrániť pred inými ľuďmi. Niekedy nás treba chrániť pred nami samými. Podľa prepočtov Acta non verba sa javí, že ročne zahynie desať ľudí po zrážke s bilbordom.

Peter Krištofovič, zakladateľ Salve Group

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.