StoryEditor

Skrotenie nenažranej svine

25.09.2013, 00:01

Azda si spomínate na projekt zlepšenia informovanosti spotrebiteľov na finančných trhoch, ktorý sme na tomto miesto predstavili pred pol rokom. Rozhodli sme sa rátať a zverejňovať zrozumiteľné porovnania výsledkov správcov v povinnom aj dobrovoľnom dôchodkovom sporení a bankových poplatkov. Podľa jednej z prvých slovenských Google bômb sme ho nazvali „Nenažraná sviňa“.

V treťom, dobrovoľnom, pilieri sa najväčším problémom ukázali privysoké poplatky správcovských spoločností, ktoré v posledných troch rokoch zobrali až 54 percent výnosov sporiteľov. Čisté výnosy DSS nepokorili termínované bankové vklady ani infláciu. Aj na základe tejto analýzy sa nedávno schválil nový zákon, poplatky pôjdu dole, a porovnania výkonnosti medzi fondmi budeme zverejňovať každý mesiac.

Búrlivejšiu debatu vyvolala analýza výnosov druhého, povinného dôchodkového piliera. Je v ňom viac peňazí, nižšie poplatky, a väčšiu úlohu zohráva regulácia. Výnosy fondov DSS sa síce navzájom odlišovali, no v ročnom aj trojročnom horizonte niekoľkonásobne zaostávali za priemerným rastom akciových aj dlhopisových trhov.

Bolo by jednoduché maľovať veci čiernobielo, a zvaľovať vinu výlučne na príliš konzervatívnu reguláciu alebo, naopak, na lenivé, neschopné DSS. Povinnosť garantovať výnosy v polročnom horizonte viedla nepochybne k investovaniu do veľmi málo rizikových cenných papierov s veľmi nízkym výnosom. Investori preto na výraznom raste finančných trhov po roku 2010 nezískali takmer nič. Rovnako málo však získali aj od apríla minulého roka, keď sa regulácie výrazne uvoľnili a garancie zrušili alebo predĺžili na desať rokov. Dnes majú správcovia rozviazané ruky a pokoj na prácu. Veríme, že naše mesačné porovnania výkonnosti medzi sebou navzájom aj voči trhovému vývoju ich budú motivovať na čo najvyššie zhodnotenie peňazí sporiteľov.

Tretím cieľom boli poplatky za bankové služby. Ich ceny a objemy transakcií zatiaľ neboli dostupné na jednom mieste. Zmenili sme preto pravidlá bankových štatistík a na konci roka získame prvé údaje. Budeme vedieť vypočítať index bankových poplatkov za celý sektor, ale aj jednotlivé bankové domy.

Zaujímavé informácie pre spotrebiteľov môžu priniesť aj analýzy ďalších trhov. Napríklad poisťovní či pôžičkových spoločností.

Martin Filko, riaditeľ Inštitútu finančnej politiky MF SR

01 - Modified: 2005-06-21 17:52:00 - Feat.: 0 - Title: Poslanci NSK schválili odvolanie Kovarčíka z postu riaditeľa Úradu NSK
01 - Modified: 2024-04-22 22:00:00 - Feat.: - Title: Viacerí operátori upravili poplatky za internet a televíziu. Čo robiť, keď s tým nesúhlasíte? 02 - Modified: 2024-04-17 09:42:01 - Feat.: - Title: Slovenské firmy podľahli čaru „zelených“ tém. Dotlačila ich k tomu aj spoločenská objednávka (rozhovor) 03 - Modified: 2024-03-20 20:05:19 - Feat.: - Title: Nálada spotrebiteľov v eurozóne dosiahla najvyššiu úroveň za viac než dva roky 04 - Modified: 2024-03-15 18:37:52 - Feat.: - Title: Experti dvíhajú varovný prst: Amerika má pred Európou navrch. Jedných ťahá luxus, druhých virtuálny svet 05 - Modified: 2024-03-08 16:49:05 - Feat.: - Title: Nová obchodná sila. Digitálny svet priniesol výhody, spotrebitelia sú však zraniteľnejší, varuje rezort
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
25. apríl 2024 23:03