TASR/Oliver Ondráš
StoryEditor

Priemysel a doprava si povedali áno

22.07.2021, 00:00
Kým iné krajiny napredujú, výstavba úsekov na Slovensku stagnuje.

Bez dopravy by naša ekonomika stála na mieste. Súvisí s ňou každodenná cesta zamestnancov do práce, výroba auta, na ktorom sa vozíte, televízor, pri ktorom večer relaxujete, ale aj export slovenských výrobkov do zahraničia, ktorých produkcia zabezpečuje významnú časť pracovných miest.

Vplýva na silu Slovenska získavať nové zákazky a investície či schopnosť byť strategickou a viditeľnou súčasťou mapy Európy i sveta. Doprava je dôležitá téma, ktorej sa chceme denne venovať.

Via Carpatia je najkratšia historická cesta zo severu na juh, ktorá spája Baltské a Egejské more, dôležitý prvok medzinárodného cestného systému. Jej dobudovanie bude katalyzátorom ekonomického rastu krajín, cez ktoré povedie. Prispeje k rozvoju podnikania a regiónov či k výstavbe priemyselných parkov.

Kým iné krajiny napredujú, výstavba úsekov na Slovensku stagnuje. Ak nezrýchlime tempo, doprava si nájde cestu cez okolité štáty a k nám sa už nevráti. Na zozname cieľov, ktoré chceme dosiahnuť, je preto naštartovať štát, aby výstavbu cesty Via Carpatia zaradil medzi svoje dopravné priority. U nás by jej súčasťou malo byť prepojenie rýchlostných ciest R4 a S19.

Ďalšou dôležitou súčasťou skladačky je nákladná železničná doprava. Medzi akútne témy patrí predovšetkým nevyhovujúci stav železničnej infraštruktúry. Slovensko má na základe Strategického plánu rozvoja dopravy do roku 2030 presunúť 30 percent prepráv z ciest práve na železnicu. To však nebude možné, ak štát nezačne venovať zvýšenú pozornosť podnetom a potrebám, na ktoré skúsení železniční dopravcovia dlhodobo upozorňujú.

Počuť nás bude aj v téme podpory kombinovanej dopravy. Slovensko sa na jednej strane snaží o stiahnutie väčšieho objemu tovarových tokov z Číny či Ďalekého východu. Na strane druhej u nás absentuje efektívna podpora kombinovanej dopravy v dôsledku nepriaznivého nastavenia legislatívy, ktoré pamätá len na nové subjekty. Stačí sa pritom inšpirovať modelom, ktorý funguje v susednom Rakúsku.

No a v neposlednom rade je potrebné zamyslieť sa nad získavaním kvalifikovanej pracovnej sily, ktorej nedostatok cítiť nielen v nákladnej, ale aj autobusovej doprave. Modernizácia odborného vzdelávania a prípravy a jeho napojenie na potreby trhu práce je nevyhnutnou samozrejmosťou. Pre priemysel známa téma, sme v nej preto viac ako doma.

Ak si budete klásť otázku, prečo zamestnávateľská organizácia roky zameraná na priemysel rozšírila svoju členskú základňu o zamestnávateľské zväzy z oblasti dopravy a logistiky, odpoveď je jednoduchá. Kvalitná dopravná infraštruktúra je nevyhnutným predpokladom pre konkurencieschopný priemysel.

01 - Modified: 2024-04-22 12:24:40 - Feat.: - Title: Vallov údiv: Primátor Bratislavy to prehnal a už to asi aj vie (komentár) 02 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 03 - Modified: 2024-04-18 14:00:59 - Feat.: - Title: V Bratislave sa poobede tvoria kolóny, zdržíte sa aj 20 minút 04 - Modified: 2024-04-19 12:52:07 - Feat.: - Title: V Bratislave vznikne veľký parkovací dom pre takmer 500 áut. Má slúžiť aj tým, ktorí smerujú do centra mesta 05 - Modified: 2024-04-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Dopravné značky, ktoré musia vodiči dokonale poznať. Mnohí však zaváhajú
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
23. apríl 2024 21:48