Kritika udeľovania investičných stimulov odznela na tomto mieste už mnohokrát. A nepopierateľným faktom je, že absolútnej väčšine malých a stredných podnikateľov, ktorí investičný stimul v živote nevideli a ani neuvidia, sa dýcha čoraz ťažšie. Dôvodov evidentného zhoršovania podmienok na podnikanie je veľa, uvediem niekoľko smutných skutočností len o jednom parametri, ktorým je legislatívny a regulačný rámec.
Na Slovensku stále pretrváva legislatívna smršť, keď ročne pribudne asi 600 právnych noriem. Ruka v ruke s kvantitou ide zlá kvalita legislatívy, ktorá vyplýva aj z chronicky zlého nastavenia procesu jej schvaľovania: často neodôvodnené používanie inštitútu skráteného pripomienkového konania, len formálne doložky vplyvov, tzv. ultra last minute poslanecké novely, ktoré sa len tvária ako poslanecké, ale v skutočnosti sú novelami ministerstiev, ktoré týmto spôsobom zámerne obchádzajú pripomienkové konanie. K tomu navyše treba pripočítať nadprácu pri preberaní legislatívy EÚ a nedostatočné pripomienkové konanie vzhľadom na jej dosah na slovenskú ekonomiku. Záver: Slovensko výrazne zaostáva za inými krajinami v regulačnej reforme, pretože tá nie je top prioritou predsedu vlády, a tým ani jeho vlády.
Cena, ktorú platíme za tento alarmujúci stav, je obrovská. Za všetko hovoria hlavné zistenia z projektu bývalej Národnej agentúry pre malé a stredné podnikanie (teraz SBA), podľa ktorých len 12 najdôležitejších zákonov (Obchodný zákonník, živnostenský zákon, DPH, daň z príjmu, Zákonník práce a pod.) obsahuje celkovo 1942 povinností. Celkové náklady spojené s ich dodržiavaním sa odhadujú približne na 28 percent HDP (18,5 miliardy eur).
Namiesto drahých investičných stimulov sa priam núka finančne nenáročný spôsob stimulovania ekonomiky. Nech sa znižovanie finančného a byrokratického zaťaženia konečne stane najvyššou prioritou exekutívy. Opäť začnime zlepšovať konkurencieschopnosť, naše umiestnenie v rebríčku Svetovej banky Doing Business. Nerobme nadprácu pri preberaní legislatívy EÚ. Nerobme časté a nepremyslené zmeny zákonov. Inšpirujme sa dobrými zahraničnými príkladmi, napr. z Veľkej Británie, kde platí princíp, že nový zákon môže byť schválený len vtedy, keď zároveň štát jeden starý zákon zruší.
Ján Oravec, prezident Združenia podnikateľov Slovenska