V čase utečeneckej krízy zaniknú nielen Počiatkove tendre, ale aj množstvo iných korupčných káuz, napríklad tie na Železnici. Pritom počtom, rozsahom a najmä organizovanosťou napĺňajú kritériá organizovaného zločinu a presne v tomto duchu bude podaná aj séria trestných oznámení, ako aj podnety na OLAF.
Ide o asi 20 prípadov rozkrádania, z ktorých dobrá tretina je riadne zdokumentovaných, vrátane listinných dôkazov. Vyšetrovateľ, prokurátor a sudca budú mať veľkú námahu toto zamiesť pod stôl. Uvedené prípady sú len potvrdením toho, že počas vlády Roberta Fica sa kradne systematicky a prakticky všade.
Len pre porovnanie, ak by sa kradlo o jednu miliardu ročne menej, mohla byť DPH 15 percent, na všetko. Na rozkrádanie, ktoré sa pod taktovkou SMERu deje, sa zložíme všetci, od zamestnanca cez podnikateľa až po dôchodcu.
Späť k dlhodobo stratovým železniciam. Predstavujem vám tri príklady rozkrádania, každý iný, avšak všetky majú spoločné pomerne primitívne prevedenie:
Železnice si vlastnej réžii niečo zhotovili a zároveň si tú istú vec nechali vyfakturovať od externého dodávateľa. Železnice tak za jednu a tú istú vec zaplatili dvakrát. Konkrétne ide o mostné provizóriá, ktoré sú dodávané a osadzované mechanizmami a pracovníkmi ŽSR a napriek tomu ich Združenie Púchov – OHL ŽS fakturovalo. Ide o sumu 60 tisíc Euro a spolu k trestnému oznámeniu pridávam jednak pracovný list Železníc a dvojak faktúru na tú istú vec od Združenie Púchov – OHL ŽS.
Vývoz stavebného odpadu je jedna zo základných činností na stavbe a, samozrejme, sa odpad vyváža na skládky určené pre stavebný odpad. V prípade modernizácie železničnej trate Považská Teplá – Bytča navrhol projektant, spoločnosť Reming a.s., odvoz stavebného odpadu na skládky vzdialené 10 až 24 kilometrov, tieto vzdialenosti boli aj súčasťou rozpočtu, ktorý je prílohou zmluvy o dielo medzi Železnicami a združením TEBS v zastúpení TSS Grade. Skutočnosť bola tá, že odpad bol vyvezený na čiernu skládku – do rybníka v blízkosti obci Predmier, vzdialenú tri kilometre. Fakturované boli samozrejme vzdialenosti tak, ako v rozpočte navrhnuté, teda 10 až 24 kilometrov. Rozdiel, teda ukradnuté: približne 100 tisíc €.
Na základe verejne prístupných dokladov, ŽSR ako prevádzkovateľ železničnej trate prevádzkuje železničnú dopravu na stavebných objektoch (konkrétne železničných mostoch SO 42-33-03, SO 42-33-05 a SO 42-33-07) bez akéhokoľvek titulu, pretože na týchto objektoch bolo užívanie povolené len dočasne, a to do júna minulého roku. V súčasnosti Generálna prokuratúra SR prešetruje zákonnosť rozhodnutí Ministerstva dopravy SR ako špecializovaného stavebného úradu o dočasnom užívaní stavebných objektov. Naviac, tieto stavebné objekty neboli nikdy formálne originálnym zhotoviteľom odovzdané (teda nikdy neprešlo vlastnícke právo na ŽSR). Uvedené je dôležité aj z pohľadu toho, že ŽSR nie sú jedinými užívateľmi predmetných stavebných objektov, ale tieto užívajú aj zmluvní partneri ŽSR – napr. RegioJET. Zlodejina spočíva v tom, že generálny dodávateľ nezaplatil subdodávateľovi (Váhostav pozdravuje) a preto neprešlo vlastníctvo stavieb a stavby nemohli byť odovzdané.
Tri uvedené spôsoby kradnutia – (1) zaplatiť dva krát za tú istú vec, (2) fakturovať viac ako skutočnosť a (3) nezaplatiť subdodávateľovi – sú takpovediac len typové príklady, avšak konkrétnych príkladov je mnoho. Toto už dávno nie je zlyhanie jednotlivca, ale systematické a organizované rozkrádanie v réžii strany SMER. Ako som písal úvodom, migranti posledné týždne prehlušia kadečo. Ale pre tie strany, ktoré zvažujú koalíciu so SMER-om po budúcich voľbách by tieto prípady mali byť mementom.