Roman BrecelyPeter Mayer
StoryEditor

Cesty ako upchaté tepny regiónov

07.06.2016, 00:00

Jednu zo štyroch hlavných priorít ministerstva dopravy v tomto volebnom období som si zjednodušene pomenoval heslom „aby sa ľuďom lepšie cestovalo“. Po svojich prvých cestách do regiónov by som však v niektorých prípadoch premenoval túto prioritu na „aby ľudia vôbec cestovali“.


Kysuce. Most v Čadci je taký zničený, že neostáva iné, len ho zbúrať a postaviť nový. Cesta I/11, ktorá ním prechádza, je pritom významným spojením medzi Českom a Žilinou, slúži aj ako obchádzková trasa v čase nehody alebo pri údržbe tunela Horelica. Čakáme v obojstrannej zápche pred mostom a ja sa v duchu modlím, aby sme tých pätnásť mesiacov, určených na výstavbu, mali čím skôr za sebou.


Orava. Nešťastní obyvatelia Námestova sa pýtajú, prečo sa pri rekonštrukcii tamojšej cesty zabudlo na chodníky. Cesta cez Príslop sa po uvoľnení peňazí z rezortu dopravy už chvalabohu rekonštruuje, ale až donedávna bola v stave ohrozujúcom bezpečnosť ľudí i áut. V Oravskej Polhore ma vítajú traja starostovia tamojších obcí a prvé, čo dostávam do rúk, je petícia 3 300 obyvateľov za vyasfaltovanie cesty I/78, ktorá vedie až na hranicu s Poľskom. Ani mi ju nemusia odovzdávať, tankodróm, po ktorom sme do obce dorazili, si pýtal rekonštrukciu na prvý pohľad. Osobitnou oravskou kapitolou je most v Podbieli. Teším sa, že po provizórnych riešeniach bude nový most konečne v júli hotový.


Turiec a ďalší, už legendárny tankodróm medzi Turčianskymi Teplicami a Príbovcami. Liptov a nekonečné otázky, kedy diaľnica D1 odľahčí ťažko skúšanú cestu I/18. Každý týždeň by tento stĺpček zniesol ďalšie a ďalšie regióny s identickými problémami.


Je logické, že v prvotnom hľadáčiku verejnosti i médií bude výstavba diaľnic a rýchlostných ciest. Nesmieme však zabudnúť na cesty prvej triedy, pretože práve ony predstavujú dopravné tepny regiónov, a to najmä tam, kde rýchlostné cesty a diaľnice neexistujú. Údržba, rekonštrukcie a výstavba nových ciest boli v minulosti dlhodobo podfinancované a ich stav je v mnohých prípadoch neudržateľný. Preto chceme počas nasledujúcich štyroch rokov začať s modernizáciou 180 kilometrov ciest I. triedy a šesťdesiatich mostov.


Upchaté tepny predstavujú zásadný problém pre ľudský život. Upchaté dopravné tepny sú takým istým problémom pre zdravý rozvoj regiónov. Neprinášajú prácu, investorov ani lepšie životné podmienky. Ľudia v nich však majú rovnaký nárok na starostlivosť od štátu ako ich šťastnejší spoluobčania z dostupnejších miest. Začíname s liečbou.

01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
20. apríl 2024 03:37