StravovanieReuters
StoryEditor

Povedz mi, čo ješ a ja ti poviem, čomu veríš

16.06.2016, 00:00
Spotrebitelia prahnúci po zdravšom životnom štýle pretvárajú potravinársky trh.

Prečo jeme a pijeme? Lebo sme hladní a smädní? Nesprávna odpoveď. Čoraz častejšie si produkty potravinárskeho priemyslu strkáme do úst preto, že chceme urobiť čosi pre svoje zdravie, alebo – aký pekný paradox – pretože chceme schudnúť. K tomu sa hodí, že bio supermarkety pučia z asfaltu veľkomesta sťa snežienky na jar. Müsli-imidž je pritom pasé, ochrana zvierat a ekologické argumenty zaujímajú očividne už len ideologicky ustrnutú menšinu. Dnešný človek nechce žiadnu politicky korektnú táraninu, lež mladosť, zdravie a štíhlu líniu.

Podobné mechanizmy formujú aj ponuku produktov a ich marketing. Napríklad americkí pivovarníci práve zažili svoj modrý zázrak. Celé roky robili reklamu s jemne dvojzmyselnými motívmi, lebo verili, že ich hlavná klientela vníma samu seba ako mužnú, mladú a plnú testosterónu. V skutočnosti však boj o trh s pivom vyhrali produkty s malým množstvom alkoholu a nízkokalorické výrobky ako Michelob Ultra a Miller Lite. Mladí Američania očividne viac rozmýšľajú nad tým, ako v posteli vyzerajú, než nad tým, čo by tam mohli robiť.

A Slováci? Ponukám noviniek nealkoholického piva podľahli taktiež. Aj tu sú nové druhy piva a nápojov na jeho báze reakciou na zmenený životný štýl. Veľkú časť pracovných i voľných dní ľudia trávia v autách, čo sa prejavuje na rýchlom vzostupe dopytu po nealkoholickom pive. Hoci ho kedysi zarytí milovníci „klasického“ piva považovali iba za akúsi dočasnú módu, ukazuje sa, že získava čoraz väčšiu popularitu. V roku 2015 medziročný predaj radlerov na Slovensku stúpol až o 86 percent.

Celosvetovo neustále stúpajúca spotreba takzvaných „soft nápojov“ sa medzičasom pohybuje okolo 500 miliárd litrov, čo je približne 77 litrov na hlavu za rok. Uvádza sa rast segmentu „dobré pre teba“, teda minerálnych vôd, štiav a takzvaných funkčných nápojov vnímaných ako zdravé. Posledná kategória obsahuje športové nápoje ako Gatorade, energetické drinky ako Red Bull a takzvané Nutraceuticals, ktoré predstavujú mix potraviny a lieku. Odkedy mnohé trhy s „bežnými produktmi“ stagnujú, existujú margaríny, ktoré vraj znižujú cholesterol, kukuričné lupienky, ktoré údajne stabilizujú srdce, müsli tyčinky s kalciom proti osteoporóze a hlavne nekonečne veľa ACE-drinkov, ktoré tvrdia, že zachytávajú voľné radikály.

Obzvlášť zaujímavé sú výrobky, ktorých účinok nepretrváva – dobré bacily v jogurtových nápojoch sa napríklad nedržia na svojom pôsobisku a musia sa denne dopĺňať. To vytvára dlhodobý dopyt zákazníkov a slušné výsledky pre výrobcu. Probiotické nápoje typu Actimel či Yakult predstavujú medzičasom hrdú pätinu trhu s mliečnymi výrobkami. Fanúšik životného štýlu by radšej nad nimi nemal premýšľať príliš detailne, obsahujú totiž kmene baktérií pestovaných na báze mikroorganizmov z ľudského tráviaceho traktu. Spotrebiteľ teda v podstate so sladkým nápojom prehĺta črevnú flóru iných ľudí. Veľmi chutné... a tááákééé zdravé! Hlavne z marketingového hľadiska.

01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
19. apríl 2024 15:52