Diaľnica, robotníciArchív HN
StoryEditor

127 miliónov je doma

06.07.2016, 00:00

Bolo po obede, pár dní pred brexitom, keď som definitívne potvrdil kľúčovú úrokovú sadzbu, za ktorú si koncesionár Obchvat nula požičia peniaze od bánk na výstavbu bratislavského diaľničného obchvatu. Príslušná časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 vyrastie prostredníctvom PPP projektu, pričom stavať by sa mohlo už v lete.

Dovolil som si drobnú oslavu v podobe cigary. Podarilo sa. Hoci cena za bratislavský obchvat vyzerala z pohľadu daňových poplatníkov veľmi sľubne už pri podpise zmluvy, práve skončené finančné uzatvorenie z nej ešte ukrojilo. Kým pôvodne mal štát platiť koncesionárovi ročne takmer 57 miliónov eur, definitívna splátka napokon pristála na sume 52,8 milióna eur. Pri tridsaťročnom splácaní a po zohľadnení predpokladanej inflácie je to úspora pre štátnu kasu 127 miliónov eur. Good deal.

Podarilo sa nám využiť výhodné podmienky na trhoch a spraviť tak projekt ešte výhodnejší, ako sme očakávali. Do projektu sa totiž okrem komerčných bánk rozhodli investovať aj tie medzinárodné. Zapojili sa aj také kapacity ako Európska investičná banka či Európska banka pre obnovu a rozvoj. Vďaka tomu si mohol koncesionár so súhlasom štátu požičať peniaze za ešte lepších podmienok.

Obchvat Bratislavy ma stál zopár bezsenných nocí. Nikdy som nepochyboval o tom, že Bratislava takéto riešenie potrebuje. Každé ráno stojím v zápchach a na vlastné oči vidím, že situácia je čoraz horšia. Musíme z mesta odkloniť tranzit a pokračovať v budovaní obchvatu tunelom popod Karpaty. Ak som však mal prevziať za projekt manažérsku a politickú zodpovednosť, musel som sa presvedčiť, či neskrýva nášľapné míny a či cena zodpovedá hodnote. Môj tím celý projekt preveril a ja som ho s čistým svedomím podpísal. Už pôvodnú cenu som považoval za výbornú, ďalších ušetrených 127 miliónov ma však nadmieru potešilo.

Výstavba obchvatu však má ešte jeden aspekt, a to je jeho forma. PPP projekty majú na Slovensku pošramotenú povesť z minulosti, máme však obrovskú šancu to napraviť. Vidím obrovskú disproporciu medzi tým, koľko ciest by sme potrebovali stavať a na koľko máme prostriedky. PPP projekty sú nástrojom, ktorý funguje vo svete a my sa ho kvôli niekoľkým negatívnym ohlasom, možno viac v rovine PR ako v rovine skutočného dosahu, nemôžeme vzdať. Ak na bratislavskom obchvate ukážeme, že štát si vie ustrážiť koncesionára a nestavať predražene, oddémonizujeme a odmýtizujeme PPP projekty, ktoré nám ešte pri rozvoji infraštruktúry môžu preukázať neoceniteľnú službu.

01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
24. apríl 2024 16:16