Roman BrecelyPeter Mayer
StoryEditor

Zrada zeleného stola

02.08.2016, 00:00

Prešov, ôsma hodina ráno. Prejazd autom z jedného konca mesta na druhý trvá už takmer hodinu. Vzduch je nedýchateľný od kamiónových smradov, kolóna sa posúva z nohy na nohu, vodiči sú primerane nervózni. Nehovorím o žiadnej periférii – kostolná veža z centra je vzdialená do jedného kilometra.

Z prvého pohľadu je zjavné, že tu netvoria problém autá dochádzajúce do mesta, ale tranzit. Ten, ktorý potrebujeme z tretieho najväčšieho slovenského mesta dostať čo najrýchlejšie preč. Súrim preto Národnú diaľničnú spoločnosť, aby urýchlila prípravy, ako sa len dá.


Diaľničiari však čelia aj inej výzve. Od analytika spoza zeleného stola v Bratislave. Vyzval ich, aby znovu vypísali súťaže na niektoré diaľničné úseky, medzi nimi aj obchvat Prešova. Pretože vraj nová súťaž by možno – ešte raz, možno –  vygenerovala nižšie ceny, ako sú tie aktuálne. Predchádzajúce vedenie NDS totiž vyhlásilo tri súťaže za sebou v krátkom slede, a tak sú ceny vyššie, ako by byť mohli.


Mám jeden návrh. Čo keby takéto skvelé podnety oznamovali autori médiám priamo na mieste činu, pred tamojšími ľuďmi? Prešovská zápcha je na to kulisa ako stvorená. Vyzvať na základe vlastných nepodložených konštrukcií (lebo napríklad v roku 2013 vypísala NDS nie tri, ale päť súťaží, nie v krátkom časovom rozpätí, ale rovno za jeden deň – a výsledkom boli nižšie ceny ako v súčasnosti), aby sa kľúčová stavba pre stotisíc ľudí oddialila o dva roky, lebo veď možno potom by to bolo lacnejšie, je buď nepochopenie, alebo rovno pohŕdanie ľudskými starosťami v regiónoch.


Minulý týždeň som odovzdal v oravskom Podbieli vodičom opravený most. Viem, ako vyzerá tento problém za zeleným stolom v Bratislave – jedno z mnohých problematických miest na Slovensku, howgh. Až na mieste človek na vlastné oči vidí, ako šesťdesiatmetrový most skomplikoval život tisícom ľudí, ktorí mesiace jazdili po poľných cestách ako v predminulom storočí. 


Nechcem sa postaviť do polohy, že poctivé analýzy sú nanič v porovnaní s dobre nabrúseným bagrom. Naopak, ako dlhoročný manažér si veľmi dobre uvedomujem potrebu kvalitného finančného manažmentu a poctivých analýz. Niekedy mám však pocit, že analytici ťahajú tieto čísla z klobúka, lebo ani do ceny bratislavského obchvatu sa celkom netrafili.


Nie náhodou je ministerstvo dopravy jedným zo štyroch rezortov, v ktorých sa minulý týždeň odštartoval projekt Value for Money. Rád privítam každé ďalšie oko, ktoré uvidí lepšie využitie spoločných peňazí na inom mieste. Ale prosím, nezabúdajme na ľudí. Zelený stôl vie byť zradný.

01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
19. apríl 2024 10:15