Sledujte nás na Instagrame
@hospodarske_novinyNa prvý pohľad sa môže zdať Uber a jemu podobní ako super služba zdieľanej ekonomiky. Veď prečo efektívne nevyužiť prázdne auto, ktoré sa premáva po Bratislave? Prečo brať ohľad na taxikárov? Podstatu tohto fenoménu však vidím širšie. Nejde len o využívanie neefektívne prevádzkovaného dopravného prostriedku alebo možnosti privyrobiť si prenajatím osobného majetku. Pri osobnej doprave ide predovšetkým o zlyhanie verejného sektora, ktorý zabezpečuje verejnú dopravu. Keby totiž štát vynakladal efektívne financie v oblasti verejnej osobnej dopravy, nevznikali by tieto náhradné formy prepravy. Lebo jednotlivcovi by sa neoplatilo využívať osobné auto, pokiaľ by tu existovala kvalitná verejná integrovaná doprava.
Na Slovensku je trendom presadať z verejnej dopravy do osobných automobilov. Deje sa to v mestách, prímestských lokalitách, ale aj v preprave medzi Bratislavou a Košicami. Je paradoxné, že pri preprave medzi dvoma najväčšími mestami na Slovensku sa osobné auto stáva najrýchlejšou a najpohodlnejšou formou prepravy aj napriek neexistujúcej kompletnej diaľnici.
Slušní ľudia platia dane a namiesto pohodlnej, rýchlej a nadväzujúcej prepravy sa len čudujú, ako verejná doprava nefunguje. „Súťaž“ železničných osobných prepravcov na hlavnej trati medzi najväčšími slovenskými mestami priniesla cestujúcim za rovnaké peniaze nižšiu kvalitu a dlhší čas presunu. Prípojné vlaky nenadväzujú na hlavné rýchliky. O integrácii dopravy v regiónoch sa len hovorí a výsledkom je, že autobusové spoje sa nedopĺňajú. Je bežným javom, že mestské a regionálne spoje jazdia poloprázdne po rovnakej trase a v rovnakom čase.
Denný prehľad správ emailom
Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.
Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.