Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
08.08.2016, 00:00

Chcete zničiť Uber? Vybudujte verejnú dopravu

Úspech Uberu je prejavom nekvalitnej hromadnej dopravy.

Chcete zničiť Uber? Vybudujte verejnú dopravu

Na prvý pohľad sa môže zdať Uber a jemu podobní ako super služba zdieľanej ekonomiky. Veď prečo efektívne nevyužiť prázdne auto, ktoré sa premáva po Bratislave? Prečo brať ohľad na taxikárov? Podstatu tohto fenoménu však vidím širšie. Nejde len o využívanie neefektívne prevádzkovaného dopravného prostriedku alebo možnosti privyrobiť si prenajatím osobného majetku. Pri osobnej doprave ide predovšetkým o zlyhanie verejného sektora, ktorý zabezpečuje verejnú dopravu. Keby totiž štát vynakladal efektívne financie v oblasti verejnej osobnej dopravy, nevznikali by tieto náhradné formy prepravy. Lebo jednotlivcovi by sa neoplatilo využívať osobné auto, pokiaľ by tu existovala kvalitná verejná integrovaná doprava.

Na Slovensku je trendom presadať z verejnej dopravy do osobných automobilov. Deje sa to v mestách, prímestských lokalitách, ale aj v preprave medzi Bratislavou a Košicami. Je paradoxné, že pri preprave medzi dvoma najväčšími mestami na Slovensku sa osobné auto stáva najrýchlejšou a najpohodlnejšou formou prepravy aj napriek neexistujúcej kompletnej diaľnici.

Slušní ľudia platia dane a namiesto pohodlnej, rýchlej a nadväzujúcej prepravy sa len čudujú, ako verejná doprava nefunguje. „Súťaž“ železničných osobných prepravcov na hlavnej trati medzi najväčšími slovenskými mestami priniesla cestujúcim za rovnaké peniaze nižšiu kvalitu a dlhší čas presunu. Prípojné vlaky nenadväzujú na hlavné rýchliky. O integrácii dopravy v regiónoch sa len hovorí a výsledkom je, že autobusové spoje sa nedopĺňajú. Je bežným javom, že mestské a regionálne spoje jazdia poloprázdne po rovnakej trase a v rovnakom čase.


Medzi týmito prevádzkovateľmi verejnej osobnej dopravy prebieha nezmyselný zápas prevažne o toho istého zákazníka. Ako keby si vôbec neuvedomovali, že si ho vzájomne posúvajú. Nedokážu sa ani dohodnúť na tom, kto sa bude starať o údržbu verejných toaliet na staniciach. Zbytočný zápas má jediný, jasný a merateľný výsledok. Počet cestujúcich vo verejnej doprave dlhodobo klesá a ľudia presadajú do svojich poloprázdnych osobných áut. Tie im totiž poskytujú pohodlnú a rýchlu prepravu. Dlhé roky je jasné, že bez dopravnej autority nebude možné na Slovensku integrovať verejnú dopravu.

V nemom úžase ostane človek, keď sleduje typický príklad chaosu vo verejnej osobnej doprave na stanici v Kysaku, ako približne desať minút pred príchodom zmeškaného žltého rýchlika z Bratislavy odíde prípojný vlak na regionálnej trati v smere Prešov a Lipany. Pravidelne cestujúci znalí pomerov vedia, že po vystúpení z rýchlika je potrebné utekať k pristavenému autobusu, pretože nemusí byť dostatok miesta pre všetkých.

Potom chýbajúcu kvalitnú verejnú integrovanú dopravu cestujúci logicky nahrádzajú poloprázdnymi osobnými autami alebo vyhľadávajú alternatívne formy prepravy ako je Uber. Tak platia dvakrát za dopravu. Prvýkrát, keď odvedú daň. Pri druhej alternatíve aspoň dostanú primeranú hodnotu za peniaze.

Newsletter

Prihláste sa na odber noviniek zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.