Študenti, absolventiReuters
StoryEditor

Načo sa vzdelávať?!

13.09.2016, 00:00

Pohľad na vzťah vzdelania a pracovnej pozície sa rokmi znateľne zmenil. Hnanie sa za kariérou prinieslo neblahé dôsledky. Status rodín sa začal merať aj počtom diplomov. Lenže akých diplomov? Predsa platí, že diplom musí byť krytý znalosťami, ktoré okrem plnenia požiadaviek na dosiahnutie kvality výkonu práce kultivujú človeka.

Nič sa však neskvalitní, ak za to isté niekto dostane dva diplomy. Napríklad, ak študujúci za ten istý odbor na jednej univerzite získa titul inžiniera, na inej univerzite titul magistra. Celkom legálne, stačilo mať dva indexy a skúšky sa uznávali navzájom na oboch univerzitách. Žiaľ, inflácia diplomov zmazala aj ich identifikačnú hodnotu, a tak nie je jasné, kto má aké pracovné spôsobilosti a aký stupeň prípravy na svoju profesiu. Mnohí inžinieri a magistri sú predavačmi alebo robotníkmi v pásovej výrobe.

Všetko to nepriaznivo vplýva na našu ekonomiku. Štatistika z roku 2015 uvádza, že vysokú školu úspešne ukončilo viac ako 40-tisíc študentov. Prekvapilo, že študijný odbor manažment a ekonomika podniku absolvovalo 1 306 študentov a práve z nich sa na úradoch práce ocitlo až 12,5 percenta z celkového počtu uchádzačov o prácu! Tí, ktorí by mali byť v manažérskych pozíciách, nemajú prácu? Prečo sú pre podniky nezaujímaví?

Odpoveď je jasná. Diplom nezaručuje preukázanie zhody potrebných znalostí v rámci výberového konania pre uchádzačov o zamestnanie. Je predsa logické, že zamestnávateľ potrebuje odborníkov, ktorí majú znalosti, nie certifikáty o vedomostiach. V žiadnej situácii podniky nemôžu zastaviť výrobu! Ak im chýbajú odborníci z určitých profesií, musia si ich vyškoliť sami. Treba si tiež uvedomiť, že nároky budú rásť ešte viac s príchodom štvrtej priemyselnej revolúcie, ktorá fyzický a digitálny svet prepája v jednej sieťovej ekonomike. Podnikom sa otvára nový fenomén. Nový priestor na vyhľadávanie talentov a ľudí, ktorí pred absolutóriom vysokoškolských inštitúcií uprednostnili každodenne prístupné informácie prostredníctvom moderných informačných technológií.

Ich znalosti bývajú až prekvapujúce. Takzvaní samovzdelanci sa nevdojak stávajú vyhľadávanými odborníkmi. Navyše, dnes už existujú podnikateľské univerzity, kde jadrom učenia je životná skúsenosť a riešenie skutočných potrieb na konkrétnom pracovisku. Študujú na nich mnohí absolventi univerzít. Taká univerzita sama podniká a vťahuje do podnikania aj svojich študentov. Platí totiž, že najlepšie riešenia sú implementované riešenia, vychádzajúce zo samého zmyslu podnikania.

01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
20. apríl 2024 16:28