TASR
StoryEditor

Časté výmeny spôsobujú v štátnej správe chaos

22.09.2016, 00:00
V zahraničí sa odborník môže dostať až do riadenia štátnej firmy. Na Slovensku nedostane bez známostí ani len prácu.

Už dlhé roky je na Slovensku trendom, že so zmenou vlády, prípadne ministra, dochádza k rozsiahlym výmenám v štátnej správe a v štátnych podnikoch. Často sú to nominácie, ktorými ide len o obsadenie pozícií, prípadne nájdenie zamestnania pre ľudí blízkych ministrovi a vládnej strane.


Viac stability by určite prospelo. Odborníci by sa nemali triasť o svoje miesta pri zmene vlády alebo ministra. Samozrejme, ak si plnia povinnosti a sú viditeľné výsledky ich práce. Časté výmeny si nemôžeme ani dovoliť. Stojí to nemalé financie. Nie je to len o vysokom odstupnom. Podstatne viac financií a času stojí odborný rast nového človeka, aby bol schopný vykonávať zverenú pozíciu. Ak aj nastane zmena na pozíciách, chýba kontinuita. Mali by sme si uvedomiť, že pri našej rozsiahlej štátnej správe máme obmedzený odborný populačný potenciál na časté výmeny odborníkov. Nemáme kapacity na to, aby sme napríklad na ministerstve dopravy menili kvalifikovaných ľudí každý polrok. Musíme si uvedomiť aj to, že mnohí odborníci pracujú pre súkromný sektor alebo odchádzajú za prácou do zahraničia.

V privátnom prostredí a v štátnych firmách v zahraničí je bežným javom, že mladý inžinier vstupujúci do firmy získava dobrú pozíciu, má perspektívu rastu a bez problémov sa časom môže stať predsedom predstavenstva. Aj bez známostí. V štátnej sfére na Slovensku sa bez známosti tento mladý inžinier nedostane ani len do zamestnania na akúkoľvek pozíciu. Kvalitný odborník nemá takmer žiadnu šancu, aby postúpil do vedenia, prípadne, aby riadil firmu. Pretože pri častých výmenách ministra v rezorte dopravy sa nestáva, aby sa siahlo na existujúci odborný potenciál týchto spoločností. V Nemecku pri zmenách vrcholného vedenia sa to deje vždy.

Výrazne to vidno v rezorte dopravy v štátnej Národnej diaľničnej spoločnosti a Slovenskej správe ciest, kde častými personálnymi zmenami chýba odbornosť, skúsenosti a kontinuita v rozhodovacom procese. Dochádza tak k chaotickým rozhodnutiam, k zmenám priorít a banalitám, ako je vypršanie termínu platnosti potrebných dokumentov, ktoré majú dosah na to, že v budovaní základnej dopravnej infraštruktúry zaostávame a sme na chvoste EÚ. Časté personálne výmeny vnášajú chaos aj do procesov prípravy a výstavby cestnej infraštruktúry. Bežne sa stáva, že sú potom problémy so získavaním informácií o stave prípravy.

Výsledkom takéhoto prístupu je, že sme posledná krajina EÚ, ktorá nemá diaľnicou spojené dve najväčšie aglomerácie. Aj preto si pokračovanie v tomto štýle nemôžeme dovoliť. Je potrebné si uvedomiť, že Národná diaľničná spoločnosť a Železnice Slovenskej republiky sú štátne spoločnosti, ktoré sú najväčšími investormi v rezorte dopravy a majú výrazný vplyv na stav a budovanie dopravnej infraštruktúry na Slovensku.

Obdivujeme prosperitu a napredovanie vyspelých krajín ako sú Nemecko či Švédsko. Podstatou ich úspechu je stabilita a kontinuita. Nemenia zákony a pravidlá tak často, ako sme na to zvyknutí my. Zároveň si vážia svoj odborný potenciál a vedia ho lepšie využiť.

01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
19. apríl 2024 20:56