Školstvo na Slovensku i vo vyspelom svete stojí pred obrovskou výzvou: posledné zásadné zmeny v ňom prebehli ešte v 19. storočí, no má nám pomáhať úspešne sa prispôsobovať požiadavkám 21. storočia. Súčasný svet sa však už len veľmi málo podobá tomu z 19. storočia, preto musí školstvo prejsť radikálnou premenou, nie iba sériou kozmetických úprav.
Ministerstvo školstva avizovalo zámer predložiť najzásadnejšiu reformu školstva za posledných 25 rokov. Táto ambícia si zaslúži podporu. K jej naplneniu bol urobený prvý krok. Na verejnú diskusiu bol predložený návrh cieľov, ktoré by sa mali dosiahnuť v oblasti výchovy a vzdelávania detí a mládeže vo veku do 18 rokov v horizonte desiatich rokov. Namiesto kritiky by bolo užitočné, keby všetci zainteresovaní vrátane zamestnávateľov využili túto možnosť na predloženie vlastných predstáv o zmenách v našom školstve.
Zamestnávatelia majú záujem, aby dnešní študenti a zajtrajší uchádzači o zamestnanie boli zamestnateľní z hľadiska ich vedomostí, zručností, ale aj pripravení učiť sa počas celého svojho profesijného života. Takých však školy nebudú „produkovať“ bez zásadnej zmeny prístupu k vedomostiam, zručnostiam a rozvoju osobnosti žiakov a študentov.
Súčasný systém vzdelávania väčšinou nedokáže prepojiť obsah vyučovania s fungovaním reálneho sveta. Výsledkom je nedostatočná motivácia študentov, ich narastajúci nezáujem o školu. Potrebujeme zásadne prehodnotiť význam a použiteľnosť toho, čo sa na školách učí, a zároveň zabezpečiť lepšiu rovnováhu medzi teóriou a praxou. Potrebujeme radikálnu zmenu učebných osnov. Potrebujeme tiež väčší dôraz na rozvoj tvorivosti, kritického myslenia, schopnosti efektívne komunikovať a spolupracovať, teda schopností a zručností, ktoré žiakom a študentom umožnia v živote lepšie využiť vedomosti, ktoré nadobudli v škole.
Neoddeliteľnou súčasťou snaženia škôl by v oveľa väčšej miere mal byť aj rozvoj osobnosti žiaka či študenta. Vlastnosti ako vodcovstvo, morálne postoje či odolnosť v stresových situáciách považujú za dôležité zamestnávatelia všade na svete. Ich formovanie zatiaľ neprebieha primárne v škole, ale skôr v športových kluboch či pri skautingu.
Ešte v júni zverejnili zamestnávateľské organizácie združené pri OECD v Paríži pozičný dokument s biznis prioritami pre školstvo, v ktorom vyzývajú, aby sme si všetci neustále kládli dve kľúčové otázky. Je vzdelávanie dostatočne relevantné pre toto storočie? Vychovávame študentov k dostatočnej všestrannosti vo svete, ktorý sa stále mení a jeho nároky sú čoraz vyššie?