SnapchatReuters
StoryEditor

Snapchat sa snaží očariť najmä miléniovú generáciu

03.11.2016, 23:00
Koncept Snapchatu je pudovo lákavý. Preferujeme zábavu pred informáciami.

Obľúbenou knihou Evana Spiegela, spoluzakladateľa Snapchatu, je Neznesiteľná ľahkosť bytia od Milana Kunderu. Možno by mal preferovať iné Kunderovo dielo – Knihu smiechu a zabudnutia. Smiech a zabudnutie sú totiž hlavným lákadlom tejto aplikácie. Ide o účinný mix pozitívnej emócie a pominuteľnosti – väčšina fotiek a správ, ktoré si cez aplikáciu pošlete, po pozretí zmizne.

Halloween je časom, keď Snap chat hviezdi najväčšmi. A nielen preto, že má v logu ducha. Je digitálnym ekvivalentom rodín, ktoré sa oblečú do kostýmov, aby ohúrili ostatných. Na rozdiel od iných sociálnych sietí ako Twitter či Facebook, ktoré sú preplnené informáciami, tu ide o zábavu. Rozdúchať kontakt medzi blízkymi priateľmi je cieľom každej sociálnej siete, hneď ako prestane byť jej prioritou získanie čo najväčšieho počtu používateľov. Nebolo to dávno, čo sa miznúce fotky javili ako dobrý nápad akurát pre tínedžerov, ktorí si posielajú lascívne zábery a chcú sa vyhnúť trvalému strápneniu. Konkurenti preto Snapchat podcenili. No ukázalo sa, že Evan Spiegel dobre odhadol chybu v ostatných sociálnych sieťach.

Všetko sa zlieva do významu slova „priateľ“. Mark Zuckerberg vybudoval z Facebooku globálneho lídra sociálnych sietí vďaka tomu, že priateľstvo definoval liberálne. Facebookový priateľ nie je to isté ako priateľ v reálnom svete – často sú to len známosti. Preto má priemerný človek 150 „priateľov“ a Facebook 1,7 miliardy používateľov. Snapchat je postavený prevažne na vizuálnej komunikácii. Väčšina používateľov posiela fotky skupinám priateľov s krátkymi popismi a emotikonmi. Je to o bezstarostnej zábave a intímnosti.

Môže sa to javiť ako strata času. No koncept Snapchatu je pre nás pudovo lákavý. Máme vrodené, že uprednostňujeme zábavu pred správami a emócie pred informáciami. Mnohé sociálne siete stoja na opačnom predpoklade, vychádzajúc z „Dunbarovho čísla“, ktoré spopularizoval britský antropológ Robin Dunbar. Tvrdí, že naše mozgy sa vyvinuli tak, že sme schopní udržiavať si sociálny okruh 150 ľudí – to je dôvod, prečo majú mnohí používatelia Facebooku práve toľko „priateľov“. No 150 nie je jediné Dunbarovo číslo. Prišiel tiež na to, že intímnejší kontakt dokážeme udržiavať so skupinou len 30 až 50 ľudí. Platilo to už pre lovcov-zberačov a platí to dokonca aj pre iné primáty. Snapchat je dôkazom. Používatelia majú totiž tendenciu posielať bláznivé obrázky práve takémuto okruhu blízkych priateľov. Ide o sociálny okruh, v ktorom nemajú problém robiť si zo seba žarty a vyblázniť sa.

Čím viac bude Snapchat rásť, tým väčšiu bude mať motiváciu otvoriť sa inzerentom. A tým zraniteľnejším sa ekosystém stane. Chybný krok môže poľahky ohroziť celý princíp, vďaka ktorému funguje. No Evan Spiegel už predviedol, že má pravdu. Banality, hlúposti a smiech sú zakorenené v ľudskej povahe. Stopäťdesiat miliónov používateľov Snapchatu to dokazuje denne. Nezabúdajme na to.

01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
26. apríl 2024 09:48