Andrej Zaťko - generálny riaditeľ Poštovej bankyPavol Funtál
StoryEditor

Sú naše dáta skutočne naše?

06.11.2016, 23:00
Internet o nás vie veľa, rovnako aj banky. Rozdiel je v ich prístupe k informáciám.

Nakupujeme cez e-shopy, komunikujeme na sociálnych sieťach, používame prehliadače. Internet je miestom, kde si vymieňame množstvo informácií. Jeden deň si dohadujeme výlet do Madridu a na ďalší sa nám zobrazí reklama s ponukou leteniek a ubytovania. To, čo je súčasťou našej súkromnej komunikácie v prostredí „bezplatných“ aplikácií, nie je v konečnom dôsledku až také súkromné. Či už vedome alebo nevedome, svoje dáta dobrovoľne sprístupňujeme tretím subjektom. Ruku na srdce, kto z nás si číta to množstvo informácií v rôznych upozorneniach či obchodných podmienkach v aplikáciách, ktoré sú podmienkou ich používania?

Google, Apple, Facebook alebo Amazon (známe aj pod skratkou GAFA) sú technologické giganty a patria medzi najväčšie americké firmy. Napriek tomu, že človek využíva ich služby „zadarmo“, bilancujú zisky niekoľko stoviek miliónov dolárov ročne. Profitujú totiž z princípu založenom na analýze big data. Na základe neho nás potom tretie subjekty cielene oslovujú svojou reklamou. Za zdanlivo bezplatnú službu tak zaplatíme našimi údajmi. Zaujímavý je pritom fakt, že osobné dáta, ktoré si za iných okolností dôsledne strážime, nemáme v tomto prípade problém ďalej poskytnúť.

Medzi inštitúcie, ktoré vedia o človeku takmer všetko, by sme bezpochyby mohli zaradiť aj banky. Výška nášho prímu či splátky hypotéky, informácie o tom, kde a čo radi nakupujeme, kde pracujeme alebo bývame, kedy oslavujeme narodeniny či aké máme ukončené vzdelanie – banka má prehľad takmer o všetkom. Jej prístup k dátam je však odlišný. Banka zabezpečuje ochranu osobných údajov a nedáva im trhovú hodnotu, ale môže ich premieňať na hodnotu pre klienta. Práve to otvára bankám nové príležitosti v doteraz pre nich neobsadenej oblasti. Vďaka analýze dát tak môžu vstupovať do nových segmentov služieb, vďaka čomu má klient možnosť získať ešte kvalitnejší servis. Zatiaľ však boj o to, kto na základe analýzy dát prinesie človeku väčšiu pridanú hodnotu, vyhrávajú Facebook, Google alebo Apple. V tomto prípade však za cenu straty nášho súkromia.

Zásadná zmena nastáva zároveň v tom, že GAFA okrem svojho core biznisu už čiastočne vstupuje aj do segmentu finančných služieb. V prípade väčšieho vplyvu týchto spoločností by pritom mohlo dôjsť na bankovom trhu k značnému nepomeru. O to viac vo svete, kde je regulácia bánk výrazne prísnejšia. Plánujete si kúpiť nové auto? Banka vám ponúkne možnosť jeho financovania, dokonca aj odporučí model, ktorý bude zodpovedať vašim finančným možnostiam. Hľadáte si nové bývanie? Banka vám pomôže s výberom vhodnej lokality, so samotným financovaním aj právnymi záležitosťami.

Bankám sa vďaka technológiám, novým aplikáciám či analýze dát otvárajú nové príležitosti, ako vstúpiť do nefinančného sveta človeka. Zatiaľ však v tomto smere majú pred nimi náskok veľké technologické giganty. Prostredníctvom big data môže dostať vzťah človeka a banky, ako aj jeho celkový používateľský zážitok úplne nový rozmer. S tým rozdielom, že jeho dáta ostanú skutočne jeho.

01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
23. apríl 2024 13:52