TASR/Jakub Kotian
StoryEditor

O mostoch a ľuďoch

10.09.2021, 00:00
Takmer z 5 400 mostov je až 1 154 objektov v troch najhorších kategóriách a vyžadujú si okamžitú opravu.

Regionálne cesty denne využíva viac ako 43 percent všetkých obyvateľov Slovenska. Ich súčasťou sú aj mosty, ktorých stav sa postupne zhoršuje. Podľa Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky je súčasný systém opráv mostov nastavený neúčinne. Takmer z 5 400 mostov je až 1 154 objektov v troch najhorších kategóriách a vyžadujú si okamžitú opravu.

Od roku 2004 sa o cesty II. a III. triedy vrátane mostov na nich ležiacich starajú samosprávne kraje. Na odstraňovanie obrovského investičného dlhu im neboli alokované adekvátne zdroje od štátu. Každý z krajov robí maximum, čo môže. V trnavskej župe máme 383 menších a väčších mostov, ktoré boli predchádzajúcim vedením prehliadané. V rámci našich rozpočtových možností odstraňujeme najväčšie chyby. Tento rok sme už opravili 12 mostov za dva milióny eur a opravu ďalších ôsmich pripravujeme. Práve prebieha napríklad aj veľká, 800-tisícová rekonštrukcia mosta ponad diaľnicu D1 pri Piešťanoch. Na budúci rok pripravíme rekonštrukciu ďalších 22 mostov za 10 miliónov eur. Samostatnou témou je blížiaca sa zhruba päťmiliónová rekonštrukcia mosta v Hlohovci, ktorú plánujeme spolufinancovať z eurofondov.

Vynakladané investície sú však len zlomkom z potrebných zdrojov. Na ilustráciu, Slovenská správa ciest požaduje 300 miliónov eur v najbližších 10 rokoch, aby zastavila degradujúci stav mostov na cestách I. triedy. Zhruba taká suma by sa zišla aj krajom.

Z hľadiska krajov ide o náznak systémového riešenia, za ktoré však v skutočnosti považujeme nastavenie udržateľného spôsobu financovania zo všetkých dostupných zdrojov – obecných, mestských, krajských, národných, európskych, ale aj súkromných. SK 8 v tejto súvislosti dlhodobo presadzuje zriadenie cestného fondu podľa vzoru Českej republiky. S naším návrhom sa ministerstvo dopravy deklaratórne stotožnilo, no vláda ešte nepodnikla konkrétne kroky.

Želám si, aby zistenia národnej kontrolnej autority boli podnetom pre vládu na urýchlené zriadenie takéhoto fondu. Sľubujeme si od neho totiž nielen financovanie nevyhnutných opráv, ale aj umožnenie výstavby nových ciest, mostov či obchvatov, ktorá jednoducho je nad rámec rozpočtov samospráv.

Už o pár dní Slovensko navštívi Svätý Otec. Po latinsky je označovaný ako pontifex, teda staviteľ mostov. Očakávam, že v rámci jeho posolstva zaznie aj apel na súdržnosť a solidaritu, ako aj na zlepšenie komunikácie, či už medzi vládou a samosprávou alebo táborom prívržencov a odporcov očkovania. Pretože sme v tom spolu a napokon, vždy je to o ľuďoch.

01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
20. apríl 2024 18:40