StoryEditor

Výsmech „user friendly“ riešeniu

12.01.2017, 13:46

Občiansky preukaz s čipom má dnes veľa manažérov a spravidla väčšina štatutárov spoločností využíva elektronické služby. Nie náhodou asi v súvislosti s tým viacerých z nich do istej miery provokuje aj na stránkach HN zverejnený názor, že musíme na Slovensku zmeniť naše zmýšľanie vo vzťahu k ním Oni totiž na rozdiel od teoretikov v štátnej správe, dobre vedia posúdiť prínos a potreby užívanie týchto služieb. Ich postoj sa dá možno zhrnúť do jednej vety. Systém e-schránok je z pohľadu užívateľa navrhnutý zle. 

Na tému vhodného IT riešenia, použitých technológií atď. odzneli desiatky komentárov v odborných kruhoch. K tomu niet čo dodávať. Možno však krátko zhrnúť postrehy ako to vidia užívatelia, napríklad konatelia spoločnosti. Denne pracujú s informáciami. Prichádzajú k ním a pomáhajú im byť v „obraze“ cez e-mail, SMS, tweety, ako aj prostredníctvom bežnej pošty, ktorú aktívne prinesie poštárka. Iné si musia „vydolovať“ sami, či už čítaním novín, časopisov alebo webových portálov na internete.

Navrhnutý systém e-schránok nás vrátil o krok vzad. O tom, čo máme v schránke sa dozvedáme pasívne. Musíme sa do schránky pozrieť. V praxi to znamená vybrať občiansky preukaz, zapojiť čítačku, zapnúť počítač, spustiť programy na autorizáciu, prihlásiť sa cez kódy do schránky a pozrieť sa, čo som to vlastne dostal. Takáto komplikovaná forma autentifikácie prihlásenia bola bežná pred 15 rokmi napríklad v internet bankingu. Dnes by prístup na tejto úrovni bol výsmechom IT a banka, ktoré by ho používala, by bola takmer s istotou odsúdená na zánik.

Správa v e-schránke sa nedá automaticky poslať na iný email. Vlastník e-schránky môže využiť iba posielané oznámenie o tom, že má niečo v schránke. To sa dá prirovnať k službe pošty, ktorá by zásielku nedoručila, ale iba zasunula za dvere lístok s oznámením, že na pošte vás niečo čaká. Čo, to sa dozviete, až keď prídete na poštu. Znova výsmech „službe“ a „user friendly“ riešeniu.

Pracovať so schránku sa dá síce aj na dovolenke. Prakticky to však znamená zobrať so sebou počítač, čítačku, popri pase aj občiansky preukaz, prihlásiť sa, autorizovať a pozrieť sa do schránky správ či oznámenie, ktoré ste dostali, je dôležité alebo je to balast. Nuž vďaka za takéto „dolovanie“ informácii. Naproti tomu, všetko o firme v ktorej pracujete sa dozviete priamo z emailov, ktoré vám aktívne prídu do mobilu.

Netreba ísť do ďalších detailov. Nalejme si radšej čistého vína. Slováci patria v elektronických službách a elektronickej komunikácii k svetovej špičke. Naše elektronické bankové služby patria do svetovej extra ligy. Prakticky nenájdete pracujúceho človeka, ktorí by nevyužíval základné formy elektronickej komunikácie ako sú email a rôzne formy elektronických správ. Ponuky, zmluvy, dohody, kalkulácie, stretnutia, vianočné želania, obchodné jednania na skype a podobne, to všetko je dennodenná súčasť nášho života. O internetových nákupoch ani nehovoriac. Slováci sú nadšení používatelia dobrých a kvalitných IT aplikácii. Je len prirodzené, že vedia podrobiť tvrdej kritike zlé aplikácie aj keby ich niekto dennodenne presviedčal o opaku. Občania zaplatili nemalé prostriedky na „aktívne“ služby e-schránok. Žiaľ, dostali pasívne a zlé riešenie. Začnime preto meniť v prvom rade zmýšľanie tých, ktorí tvoria systém. Nie tých ktorí sú len užívatelia.

Pavol Prepiak, viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR a konateľ obchodnej spoločnosti

menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
26. apríl 2024 17:23