facebookReuters
StoryEditor

Blíži sa deň, keď banky stratia svoj monopol

31.01.2017, 23:00
Internet banking ponúknu sociálne siete či sprostredkovatelia. Už o rok.

Ak si Slovensko stihne splniť povinnosti voči Bruselu, prelomovým bude 13. január 2018. No spomenúť treba aj iný rok – 1984. Podobne ako v rovnomennom románe Georgea Orwella, aj tu nakoniec bude klient „milovať Veľkého brata“. Európska únia revidovanou smernicou o platobných službách otvorila dôležité dvere – banky musia umožniť prístup k platbám tretím stranám, napríklad IT gigantom.


Skutočným lákadlom, aby sa Facebook či Google vydali cestou „bankovníctva“, sú big data – jedinečné údaje o správaní sa ľudí na internete. Už dnes s potešením poskytujeme údaje o svojej polohe, obľúbených aktivitách a nákupných preferenciách. Neúplné dáta, žiada sa dodať. Ak si dnes vyhľadáme najnovší model televízora, budú nás akciové ponuky prenasledovať v rámci kontextovej reklamy niekoľko mesiacov. No s jedným otáznikom. Inzerent vie, že sa o produkt zaujímame, no netuší, či naň naozaj máme, alebo len túžobne zazeráme. Od budúceho roka si bude môcť e-shop zvlášť kúpiť inzerciu na skupinu, ktorá si každé dva roky kupuje nový televízor a osobitne dostane tých, ktorí na 4k plazmu síce majú, ale sú cenovo citlivejší. Rozšafnejším nebude musieť dať výraznú zľavu, ale ponúkne iný benefit. A to sú obrovské úspory.


Sociálne siete a vyhľadávače sú dlhodobo bezplatné, práve preto, že vedia masu klientov monetizovať inak – cez predaj adresnej reklamy. Klienti to tolerujú, inak by ich služby nevyužívali. Dokonca, mladšie ročníky sa už cítia dotknuté, ak ich internet nespozná, upozorňujú odborníci. Bez zveličenia teda platí, že Veľký brat sa díva a zarába a klient ho doslova miluje. Je vysoko pravdepodobné, že technologické giganty využijú možnosť ponúknuť vlastný bezplatný „internet banking“ a vďaka nemu získajú o svojich používateľoch ďalšie dáta. Za odmenu uvidia, ako často a za čo míňajú. Následne v deň predvídaného nákupu ponúknu trefnú reklamu. Po bankových klientoch určite pôjdu mobilní operátori či hypermarkety. Veď s dátami to vedia už dnes. O britskom maloobchodnom reťazci sa traduje historka, že vďaka vernostným kartám a zmene nákupného správania vedel o tehotenstve mladej dievčiny skôr než jej rodičia. Tí nechápali, prečo zrazu dostali zľavový kupón na nákup detských plienok.


A takýchto sofistikovaných konkurentov dostanú banky so svojím konzervatívnym predajným modelom. V obchodnom pláne majú kreditné karty, úvery či poistky a hľadajú klienta, ktorému ich natlačia. Nie je nič výnimočné zbadať na tabuli na pobočke motivačnú výzvu, aby dnes každý predal aspoň dve kreditky. Ak nerátame hypotéky, bankový predaj sa veľmi nelíši od podomového, cieľom je presvedčiť zákazníka, že potrebuje, čo majú na pulte. Zatiaľ. Finančný svet sa však zmení a závisí od bánk, či sa budú len prizerať. Bruselu sa po všetkých reštrikciách tentoraz podarilo vyvolať ducha Adama Smitha a vniesť závan trhu do najkonzervatívnejšieho sektora. Ani ten Veľký brat totiž nemusí byť zlý. No iba ak zarába, ale nešikanuje.

01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
24. apríl 2024 20:36