Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
22.09.2021, 00:00

Nebuďme hrobármi slovenských železníc

Nebuďme hrobármi slovenských železníc

Ako dlho sa dá finančne ignorovať sektor, ktorý sa zmieta v ekonomickej agónii? Nemožno sa stále pozerať dozadu, na to, ako sa dlhodobo na železniciach zle financovalo. Tých 350 miliónov eur na odloženej údržbe železniciam už aj tak nik nevráti. Treba sa pozerať dopredu. A najlepšie na aktuálnu situáciu a položiť si otázku: Čo môžeme urobiť pre zlepšenie kritického stavu? Dovolím si aj odpovedať: investovať.

Situácia bola už včera vážna, dnes je načase prísť so systémovým riešením. Jedno je isté, bez dostatočných finančných prostriedkov dôjde k ohrozeniu bezpečnosti a prevádzkyschopnosti železničnej infraštruktúry, obmedzeniu dopravy na kritických úsekoch a zavádzaniu ďalších prechodných obmedzení traťovej rýchlosti.

Rozmenené na drobné – úroveň železničnej dopravy na Slovensku by opäť o niečo klesla. Už teraz nie sú železnice konkurencieschopné a oproti takému Česku sme len chudobní príbuzní, so susedným Rakúskom – vzorom toho, ako sa to v železničnej doprave robí – je sa škoda porovnávať.

Na ministerstve dopravy a výstavby sa trvalo zasadzujeme o opatrenia zamerané na zabezpečenie dostatočného a udržateľného financovania železničnej dopravy. Uvedomujeme si, že pre udržateľný rozvoj našej ekonomiky a pre zabezpečenie plnenia záväzkov Slovenska znižovať dosahy dopravy na životné prostredie je potrebné vytvoriť podmienky pre rozvoj a obnovu železničnej infra-
štruktúry. Kým však iné európske štáty modernizujú, naše železnice sa snažia z roka na rok prežiť.
Rozpočet však stále nereflektuje potreby ani agóniu železníc.

V roku 2021 došlo k ďalšiemu výraznému zníženiu rozpočtu pre ŽSR v porovnaní s minulými rokmi. A návrh limitov výdavkov na roky 2022 a 2024 môžeme pokojne označiť za likvidáciu spoločnosti. Vďakabohu za finančné prostriedky v rámci OPII, ako aj Plánu obnovy a odolnosti a CEF, aj tu sú však potrebné, okrem príslušného spolufinancovania, ďalšie prostriedky štátneho rozpočtu, bez ktorých nie je možné EÚ projekty realizovať.

Prideľovanie finančných prostriedkov v priebehu roka je nesystémové, riadiť spoločnosť s takou zodpovednosťou voči verejnosti pri takej nestabilnej finančnej situácii je priam nemožné. Preto je mimoriadne dôležité, aby na železnice každoročne putoval dostatočný finančný balík.

Rozumiem, že štátny rozpočet sa nedá naťahovať ako guma na nohaviciach a že zdroje sú obmedzené. Železnice sa však potrebujú odraziť od dna, a nie to pomyselné dno preraziť.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.