Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
24.07.2017, 00:00

Richard Sulík: Taxi do Európy

Richard Sulík: Taxi do Európy
Zdroj: Reuters

Po západnom Balkáne, Grécku a Turecku je tento rok v móde Taliansko. Migranti roku 2017 sa v Líbyi nalodia na gumený čln, nezoberú si so sebou ani len dostatok paliva a vydajú sa na sever. Ledva opustia 12-míľovú zónu, očakávajú ich skutoční prevádzači ľudí, pardon, záchranári. Lode organizácií ako „Sea-Eye“ alebo „Jugend rettet“ hliadkujú pred pobrežím bývalej Líbye a „zachraňujú“ migrantov tak, že ich naložia a zavolajú do záchranného koordinačného centra v Ríme (MRCC, Maritime Rescue Coordination Center), aby poslali riadnu loď. Tá ich zoberie do bezpečného prístavu v Taliansku. Z približne 500 km tak prejdú migranti niekoľko desiatok kilometrov na gumenom člne a zvyšok bezpečnou loďou.


Keď vstúpia na európsku pevninu, asi dve tretiny z nich záhadným spôsobom stratili doklady. To však neprekáža, stačí povedať „azyl“ a cesta pokračuje na sever. To je však čoraz ťažšie, lebo Francúzi zatvorili hranice a Rakúsko tým hrozí, čo narúša Schengenskú zmluvu.


Pre dvetisíc migrantov sa cesta tento rok skončila už v Stredozemnom mori, lebo sa utopili. Tomu je na vine v prvom rade už spomínaná záchranná politika. Ak by totiž loď, ktorá migrantov naloží, ich odviezla tam, kde sa nalodili, nikto by sa na nebezpečnú a stále ešte drahú cestu do Európy nevydal. Tak ako fakticky prestali zo dňa na deň existovať utečenci zo Sýrie potom, čo pod vedením Rakúska došlo k uzavretiu macedónsko-gréckej hranice.


Lenže je tu Ženevská konvencia z roku 1951, v ktorej sa krajiny zaviazali poskytovať azyl. Avšak právo na azyl v nej opísané je pre individuálne prípady a nikdy nebolo myslené ako podpora masovej migrácie, to po prvé. Po druhé, európski lídri nemali problémy porušiť množstvo existujúcich zmlúv a pravidiel, počnúc článkom 125 Európskej zmluvy pri „záchrane“ Grécka až po Dublinský dohovor. Iba pri Ženevskej konvencii sa všetci tvária, že je vytesaná do kameňa. Po tretie, drvivá väčšina z prichádzajúcich migrantov aj tak azyl nedostane, no namiesto návratu väčšina z nich prejde do ilegality.


A tak pokračuje Európou organizovaný dovoz migrantov na tento kontinent, tohto roku už v počte vyše stotisíc. Kvôli neschopnosti a pokrytectvu európskych lídrov. Namiesto toho, aby rázne toto šialenstvo ukončili, tlačia krajiny tohto slávneho jadra na prerozdelenie migrantov po Európe.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.