V piatok, presne dva týždne pred Štedrým dňom, dostali všetky kamenné obchody na Slovensku zelenú. Po vyše dvoch týždňoch lockdownu majú opäť otvorené. A hoci iba v režime „očkovaní a prekonaní“, pre fyzické prevádzky to znamená veľa. V posledných týždňoch pred sviatkami totiž tržby predajcov dosahujú každoročne maximá.
Tržby maloobchodu zvyknú byť v závere roka o 10 až 40 percent vyššie ako počas iných mesiacov roka. Samozrejme, ak obchodníci fungujú naplno. A naplno to bez otvorených prevádzok jednoducho nejde.
Dnes už len sotva nájdeme značku či obchod, ktoré by nemali zriadený e-shop alebo aspoň stránku na sociálnej sieti. Len čo príde lockdown a ich prevádzky zostanú zatvorené, prepnú pomyselný gombík a predaj sústredia v online prostredí, tovar doručujú poštou či kuriérom, alebo sa menia na výdajné miesta. Obchodníkom však „keď neprší, aspoň kvapká“, a obzvlášť pred vianočnými sviatkami, nestačí. Strácajú pritom najmä malé obchodíky, ktoré online infraštruktúru nemajú vybudovanú do takej miery ako veľkí hráči.
V pandémii s lockdownmi žijeme už takmer dva roky. Všetky dáta však naznačujú, že online predaj nedokáže nahradiť predaj vo fyzických prevádzkach. Výsledkom sú nižšie tržby obchodníkov aj o desiatky percent.
Hoci pandémia posunula na Slovensku e-commerce dopredu, prím hrá aj naďalej klasické nakupovanie v obchodoch. E-shopy tak naďalej ostávajú doplnkovým predajným kanálom pre kamenné predajne, ktorý sa stáva primárnym iba počas sprísnených opatrení a lockdownu. Pre veľkú skupinu spotrebiteľov je totiž aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom. Tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať, vyskúšať, porozprávať sa o ňom. A čo je najdôležitejšie – zakúpený tovar chcú mať k dispozícii ihneď.
Zatvorenie obchodov na prelome novembra a decembra 2021 malo zároveň aj ďalší negatívny dosah. Po určitom čase sa prebrala k životu nákupná turistika Slovákov do okolitého zahraničia. Prevažne do Maďarska, Česka či Poľska, v ktorých boli fyzické prevádzky obchodov otvorené. A tak počas týchto dní nakoniec nezarobili ani naše kamenné obchody, ale ani tie internetové.
Vianoce sa preto začali slovenským obchodníkom až v piatok. Držme si palce, aby COVID-19 nezabuchol dvere na obchodoch priskoro.