V súčasnosti v čase pandémie, bez širšej odbornej diskusie, je v medzirezortnom pripomienkovom konaní návrh nového zákona o ochrane hospodárskej súťaže, ktorou sa má transponovať Smernica o posilnení právomocí orgánov na ochranu hospodárskej súťaže. Cieľom smernice je zvýšenie nezávislosti súťažných úradov a už z povahy veci predstavuje len základný rámec a nevyhnutný minimálny štandard. Podľa nášho názoru návrh nie je krokom z posilneniu nezávislosti a odbornosti inštitúcie a je premárnenou šancou situáciu zlepšiť.
Odporúčania medzinárodných inštitúcií (napríklad OECD, Svetovej banky, UNCTAD) či prax prestížnych európskych súťažných úradov hovoria o vysokých požiadavkách na odbornosť a integritu kľúčových predstaviteľov súťažných inštitúcií a kolektívnych rozhodovacích orgánov, otvorených výberových konaniach, verejnej prezentácii vízie inštitúcie, riešení konfliktu záujmov, vrátane postzamestnaneckých obmedzení. Dobrú prax máme už aj v SR s verejnými vypočutiami.
Pokiaľ ide o Protimonopolný úrad, v SR máme takmer 30 rokov dobrých aj zlých skúseností, z ktorých sa možno poučiť a využiť ich pri novej právnej úprave.
Fungujúca hospodárska súťaž je základom trhového hospodárstva a efektívnym nástrojom ochrany spotrebiteľa. Rozhodnutia úradu (rozhodnutia o kartelových dohodách, zneužívaní dominantného postavenia, schvaľovanie koncen...
Zostáva vám 85% na dočítanie.