StoryEditor

Ako ďalej, slovenské školstvo

10.09.2014, 00:00
Dnes píše

Nový minister školstva má pred sebou neľahkú úlohu – po rokoch liberalizácie školstva zaviesť komplexnú reformu vzdelávacieho systému. Liberalizácia školstva v slovenskom ponímaní znamenala, že zo školstva sa stalo podnikanie, že rodičia vedia, čo je pre ich dieťa najlepšie. Že nastavíme systém tak, že je dobré „mať papier v odbore, ktorý dobre znie“, a preto všetkých dáme študovať manažment všetkého. Čo na tom, že zamestnávateľ ako tvorca pracovných miest nemá dostatok technicky a prírodovedne vzdelaných pracovníkov, nemá dostatok odbornej pracovnej sily. Na to náš „systém“ akosi pozabudol. Musíme sa pýtať, ako sme mohli pripustiť, že zo 60-tisíc vysokoškolských študentov v roku 1989 máme takmer 200-tisíc. Z toho len na humanitných smeroch stúpol počet zo 40-tisíc na viac ako 110-tisíc. Na technických smeroch z 25-tisíc len na 35-tisíc!

Ako je možné, že pri poklese počtu žiakov základných škôl zo 724-tisíc v roku 1989 na 427-tisíc v roku 2014 zostal počet učiteľov a škôl takmer nezmenený, naopak, ešte nám stúpol počet učební?! A to nebudem hovoriť o tom, že pri dnešnom vyťažení učiteľov, výške ich pracovného úväzku, ako aj ich nezmenenom počte sme im vytvorili stovky ďalších tabuľkových miest asistentov. Nemám nič proti oprávneným požiadavkám učiteľov na zvyšovanie platov, no najskôr sa musíme pozrieť na to, koľko učiteľov náš vzdelávací systém potrebuje, a tých, ktorí zostanú, adekvátne zaplatiť. Nesmieme zabudnúť ani na systém celoživotného vzdelávania, tak aby vedeli, čo majú učiť, a aby vedeli pre koho potreby učia.

Reforma školstva nie je záležitosťou ministra, ale celej spoločnosti vrátane odborov, županov, starostov a primátorov. Všetci si musíme uvedomiť, že stav školstva je alarmujúci. Ak má Slovensko ambíciu byť príťažlivou krajinou pre nové investície a ak chceme, aby investori, ktorí tu podnikajú, tu so svojimi investíciami aj zostali, je nevyhnutné prebudovať celý školský systém na pružný a reflektujúci potreby ekonomiky.

Viem, o čom hovorím, keďže v Podbrezovej máme dve súkromné školy – gymnázium a strednú odbornú školu. Za 10 rokov ani jeden náš absolvent strednej odbornej školy neskončil na úrade práce, každý náš študent má garanciu zamestnania a naši učitelia sú adekvátne zaplatení. Som hrdý, že duálny systém vzdelávania v Podbrezovej je na špičkovej svetovej úrovni, máme pre naše potreby pripravených a pripravovaných odborníkov, čo nám pomáha udržať Železiarne Podbrezová medzi špičkou vo svojom odbore.

01 - Modified: 2006-10-11 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Ako pes a mačka
01 - Modified: 2024-04-03 17:13:58 - Feat.: - Title: Sotákove železiarne hlásia po rekordnom roku tvrdý pád. Zisky poznačili energie a objednávky 02 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 03 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 04 - Modified: 2024-03-14 14:53:47 - Feat.: - Title: Lobotka aj Soták sa tešia, ich klub zabojuje o pohárové finále. V podbrezovskej bubline sa riešila len výhra 05 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
27. apríl 2024 13:47