StoryEditor

Keď sa reklamné posolstvo šíri ako vírus

03.10.2014, 00:00

Póza jednoznačne dvojzmyselná: mladá žena kľačí pred mužom. Aby každý pochopil, čo sa tam práve odohráva, na stehno jej kvapká mliečnobiela tekutina. Obaja majú obuté tenisky Puma – logo z mesta Herzogenaurach zdobí celý obrázok.

Pracujete v reklamnej kampani. Zadarmo

Nie práve vkusné, ale účinné. Sotva sa tento motív objavil na stránke, kde sa klebetí o marketingu, už zaznamenal globálne víťazstvo. A pretože fotky a videá sa internetom šíria rýchlo ako nákazlivá choroba, tento spôsob elektronickej reklamy sa nazýva virálny marketing. Rovnako ako jeho biologický protiklad marketingový vírus má napadnúť jedného spotrebiteľa, ktorý potom nakazí všetkých svojich priateľov tým, že správu pošle ďalej. Ani si pri tom nevšimne, že je súčasťou kampane. Čo sa voľakedy nazývalo komunikáciou „od úst k ústam“, šíri sa dnes kliknutím „od myši k myši“. Keďže zákazník sám preberá rolu vysielača, elegantne sa obíde problém dôveryhodnosti, ktorý vždy zaťažoval klasickú reklamu. Keď odporúčanie pošle kamarát, internetová komunita je okamžite pripravená zvestovať správu o zaujímavej webovej stránke.

Ak chcete reklamné posolstvo rozšíriť medzi ľudí rýchlo, s minimálnym rozpočtom a maximálnym efektom, je vírus neporaziteľný. Jediný predpoklad: musí ísť o správu, ktorej sa nedá odolať. Keď sa to podarí, za určitých okolností vznikne komunikačný tok, o akom snívajú všetci marketingoví manažéri.

Len nie tí z Pumy.

Urazená Puma

Fotka na sieti je falzifikát. Puma žiadala členov internetovej komunity o vyhlásenie, že ju už nebudú šíriť a vyhrážala sa právnymi krokmi, ak budú naďalej spájať skáčucu šelmu so sexizmom.

Naproti tomu výrobca telefónov Nokia reagoval na istý potenciálne škodlivý videoklip so škandinávskym pokojom. Klip ukazuje mačku, ktorá sa labkou nešťastne zachytila vo ventilátore a po niekoľkých otáčkach bolestivo pleskla o stenu. Isteže, pre budúce pokolenia to na kameru v mobilnom telefóne zachytil majiteľ Nokie s multimediálnymi funkciami. Fíni to komentovali chladne: materiál bol vraj spoločnosti ponúknutý, samozrejme ho odmietli. O zvyšku mlčia.

Zdá sa, že je to zároveň to jediné, čo môže firma urobiť proti neželanému virálnemu marketingu. Kto ukáže precitlivenosť, tomu sa od rôznych stránok (gawker. com, felixsalmon. com, ad-rag. com alebo memefirst. com) dostane okrem škody ešte aj posmechu. Pume odkazujú:„To je najlepší inzerát, aký bol vytvorený pre vašu firmu za celé roky. Tisícky ľudí rozširujú fotografiu s vaším logom a nezaplatili ste ani len za product placement.“

Dvojsečné zbrane

Keďže obrázok nevyzerá, akoby sa nejaký laik vyšantil vo Photoshope, má táto klebeta určitú logiku: veď prečo by nejaký vtipkár len tak kupoval produkty Puma za niekoľko sto eur a potom ich profesionálne a draho uviedol na scénu?

Nech už tento párik in flagranti umiestnil na internet ktokoľvek, ukázal príklad: virálny marketing je dvojsečná zbraň. Na jednej strane geniálny, všestranne použiteľný nástroj pre výrobcov značkového tovaru. Na druhej strane nástroj, ktorý sa dá bez veľkej námahy zneužiť na pohrávanie sa so značkou a šírenie klebiet. Pretože ľudia, ktorí si na sieti odovzdávajú informácie o značkách, budú rovnako rýchlo rozširovať aj svoje negatívne skúsenosti.

01 - Modified: 2006-11-05 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Kobercový biznis
01 - Modified: 2024-05-07 17:00:00 - Feat.: - Title: Kedy do útoku? Americkí bezpečnostní analytici sa sporia, kedy má Ukrajina prejsť do protiofenzívy 02 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 03 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 04 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 05 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
07. máj 2024 23:16