Diaľnica - ilustračná snímkaDreamstime
StoryEditor

Povinné poistenie – ďalší klinec do rakvy dopravcov

29.11.2016, 23:00
Daňovo-odvodové zaťaženie im po novom stúpne na 60 percent.

Donedávna si slovenskí cestní dopravcovia mohli hovoriť, že aspoň povinné zmluvné poistenie máme v porovnaní s okolitými štátmi na dobrej cenovej úrovni, a teda nie vo všetkom sa má dopravca z Poľska, Česka či Maďarska lepšie. Ani to už však nie je pravda, pretože ceny PZP sa v návrhoch pre ďalšie obdobie radikálne zvýšili, a to v niektorých prípadoch dokonca o tristo percent. Slovenské ceny, tohto štátom vynúteného poistenia, tak predbehli zahraničných príbuzných a náš dopravca sa tak dostáva do tragickej situácie, keď sa jeho odvodovo-daňové zaťaženie dostáva na historické maximum, a teda do pozície, kde len ťažko môže konkurovať cenám dopravcov z okolitých štátov.

Každý si teraz určite myslí, že zvýšenie si kamióny zaslúžia za veľké havárie, ktoré tak často spôsobujú. Avšak to je omyl. Ak sa obhliadneme napríklad za štatistikou z roku 2015, tak zistíme, že len 3,7 percenta zo všetkých dopravných nehôd zavinili vodiči týchto vozidiel. O to viac je zarážajúce, keď samozvaný dopravný analytik a odborník v spojení s mienkotvorným bulvárnym spravodajským portálom poukazujú na nepozornosť a chyby profesionálnych vodičov spôsobom vlastným takýmto médiám.

Chybou tiež je, že toto vynútené poistenie štátom nekontroluje tak, aby zabránil početným prípadom, keď majitelia vozidiel PZP ani nemajú uzavreté. Pri škodových udalostiach takýchto prípadov to potom musia platiť všetci poctiví zákazníci, ktorí prispievajú do spoločného garančného fondu poisťovní. Ak teda štát má vážny záujem na tom, aby táto oblasť fungovala vo všetkých smeroch aj po zavedení osempercentného odvodu, mal by zabezpečiť systém, ktorý úplne obmedzí účastníkov premávky nespĺňajúcich jednu zo základných povinností.

Nech bolo dôvodom výrazného zdražovania PZP čokoľvek, nič to nemení na výsledku, ktorý je nekompromisný – dopravná spoločnosť sa dostáva do kritickej situácie. Daňovo-odvodové zaťaženie slovenských dopravných spoločností je druhé najvyššie v Európe a po zvýšení sa dostane na šesťdesiat percent. Kým v okolitých štátoch dochádza k rozvoju, na Slovensku sa rast pre súhrn nevyhovujúcich podmienok zastavil a dochádza aj k zániku spoločností. Negatívne faktory začínajúce pri vysokej dani z motorových vozidiel, cez mýtne poplatky, spotrebnú daň až po ceny poistenia vytvárajú nezdravé podnikateľské prostredie, vďaka ktorému sa slovenskí dopravcovia dostávajú na európskom trhu do roly outsidera. V analýze zo Žilinskej univerzity sa dozvedáme, že v porovnaní s okolitými štátmi je úroveň zaťaženia dopravcov vybranými daňami a poplatkami najvyššia. A ak si tiež zrátame, že dopravná spoločnosť so sto vozidlami odvádza len na spotrebnej dani 1 500 000 eur, tak je namieste otázka, či všetky tieto podmienky smerujúce k zániku dopravných spoločností a deštrukcii domáceho trhu štátnu kasu v skutočnosti viac o peniaze neoberajú ako naopak.

01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
07. máj 2024 07:40