Juraj Droba, predseda BSK. FOTO: HN/Filip Duffala
StoryEditor

Juraj Droba: Prečo je dôležité ísť voliť

24.10.2022, 00:00

Systém prerozdeľovania daní by mal odrážať štrukturálne výzvy metropolitného regiónu, ako aj špecifické postavenie a skutočný počet obyvateľov žijúcich a využívajúcich všetky služby na jeho území.

Za posledné roky sa na mestá a župy zosypalo toľko problémov, aké novodobá história ešte nezažila. Najprv sme sa dva roky trápili s pandémiou. Zatvárali sme školy i zariadenia sociálnych služieb. Následne hľadali spôsob, ako ostať v prevádzke v krízovom režime. Testovali, očkovali. Rozbili sa nám dodávateľsko-odberateľské vzťahy. Zrazu taká úplne bežná vec ako oceľový nosník alebo OSB doska boli na trhu nedostatkovým tovarom. Spomalili, ale aj zastavili sa rekonštrukcie škôl, pamiatok či rekonštrukcie ciest. Kultúra a cestovný ruch dostali poriadne na frak. Zatvorené hranice a neustále sa meniace štátne protipandemické opatrenia doslova položili na lopatky nespočetné množstvo firiem.

 Keď sme sa koncom februára chystali pripomenúť si smutné druhé výročie prvého nakazeného občana novým koronavírusom a nadýchnuť sa, svet ostal 24. februára v šoku. Rusko napadlo svojho západného suseda a odvtedy neostal kameň na kameni.

 Ceny energií vystrelili hore, inflácia dosahuje dvojciferné čísla. V takejto situácii dokončiť rozbehnuté projekty v mestách a obciach si vyžaduje obrovskú dávku odvahy aj energie.

 Starostovia a primátori sú vyčerpaní a svetlo na konci tunela je v nedohľadne. Takzvaný protiinflačný balíček z dielne ministerstva financií síce pridá (niektorým) rodinám, ale župám, mestám a obciam vezme 600 miliónov. Vládna sa stala menšinovou, a tak očakávať od nej pomoc, je viac ako nereálne.

 Zase si budú musieť samosprávy pomôcť samy.

 Aj bez pandémie a globálnej krízy trápia Bratislavský kraj veľké štrukturálne problémy. A to aj napriek tomu, že sme v prvej dvadsiatke najbohatších regiónov Európy. Naše cesty sú najvyťaženejšie na celom Slovensku. Obyvateľom miest a obcí tranzitná doprava strpčuje život. Chýba nám deväťtisíc miest na základných školách a 2 500 miest v škôlkach. Obyvateľstvo starne a cítime akútny nedostatok lekárov. Trpí aj životné prostredie. Stále približne štvrtina obcí v kraji nemá kanalizáciu. Áno, v 21. storočí, v Európskej únii.

 Máme pred sebou vidinu zdrojov v podobe plánu obnovy, ale ak chceme čerpať európske financie, musíme mať pripravené projekty. A to nespraví žiaden začiatočník od zeleného stola. Preto potrebujeme mať v úradoch aj v zastupiteľstvách kvalitných ľudí. Skúsených profesionálov, ale aj odvážnych vizionárov. Bude treba reštrukturalizovať príjmové aj výdavkové časti rozpočtov samospráv a zaviesť efektívne krízové opatrenia.

Pred Bratislavským samosprávnym krajom stojí veľká výzva ohľadom financovania samosprávy, ktorú je potrebné otvoriť aj na národnej úrovni, a to predovšetkým v súvislosti so spravodlivejším systémom prerozdelenia daní. Mechanizmus rozdeľovania balíka vybranej dane z príjmu na celoštátnej úrovni by mal brať väčší ohľad na výzvy metropolitného regiónu, ktorým čelí. Súčasný systém umožňuje pokrývať len prevádzkové náklady súvisiace s výkonom pridelených kompetencií z oblasti školstva, sociálnych vecí a dopravy. Na ďalšie rozvojové investície zostávajú minimálne zdroje a ich financovanie musí župa riešiť cez externé zdroje.

Systém prerozdeľovania daní by mal odrážať štrukturálne výzvy metropolitného regiónu, ako aj špecifické postavenie a skutočný počet obyvateľov žijúcich a využívajúcich všetky služby na jeho území. Dokončiť by sme mali aj decentralizáciu verejnej správy s cieľom ucelenia kompetencií vyšších územných celkov. Zmena daňovej politiky by mala umožniť vytvorenie vlastnej daňovej politiky jednotlivých vyšších územných celkov.

 Určite budeme lobovať za revíziu metódy merania rozvinutosti regiónov a jej rozšírenie o ekonomicko-sociálne ukazovatele, ktoré adresnejšie posudzujú vyspelosť jednotlivých regiónov. Štrukturálne a investičné fondy (EŠIF) EÚ by mali smerovať do prioritných sfér dopravy, životného prostredia, sociálnej a  zdravotnej starostlivosti, vzdelávania a ľudského kapitálu, vedy a inovácií.

 V októbrových komunálnych voľbách pôjde o veľa a nie je priestor na experimenty. Voľte s rozumom, ale hlavne poďte 29. októbra voliť.

Juraj Droba, kandiduje za predsedu Bratislavského samosprávneho kraja s podporou SaS, PS a Team Bratislava.

01 - Modified: 2024-04-26 08:47:39 - Feat.: - Title: Lovestream oznámil brutálne mená prere tento ročník. Do Bratislavy príde Macklemore, 50 Cent aj Rita Ora 02 - Modified: 2024-04-25 08:03:18 - Feat.: - Title: Novou šéfkou bratislavskej dopravnej komisie bude viceprimátorka Tatiana Kratochvílová 03 - Modified: 2024-04-25 06:19:05 - Feat.: - Title: Vodiči pozor: Na D2 na vjazde do Bratislavy z Malaciek sa zdržíte hodinu 04 - Modified: 2024-04-23 14:02:16 - Feat.: - Title: Bratislavský Slovnaft čakajú v najbližších týždňoch odstávky. Potrvajú až do polovice júna 05 - Modified: 2024-04-24 13:18:02 - Feat.: - Title: Šofér bratislavskej električky Marek: Za meškanie často môžu ľudia. Ak vás vodič nepočká, nemusí to byť len jeho škodoradosť
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
28. apríl 2024 12:50