StoryEditor

Migrácie pracovnej sily sa netreba báť

19.07.2006, 00:00
Autor:
Ján KlčJán Klč
Zloženie pracovnej sily v jednotlivých členských štátoch podľa odvetví sa v rokoch 2003, 2004 a 2005 podstatným spôsobom nezmenilo. Obmedzený prílev pracovníkov z členských štátov EÚ10 nevytlačil vlastných pracovníkov. Také sú zistenia v správe Európskej komisie o fungovaní prechodných opatrení. Vlastní štátni príslušníci sa viac sústreďovali v odvetví služieb a hlavne vo verejnej správe, v školstve, zdravotníctve a iných odvetviach (32 % v prvom štvrťroku 2005), zatiaľ čo pracovníci z členských štátov EÚ10 boli pomerne lepšie zastúpení v odvetví stavebníctva (15 % štátnych príslušníkov EÚ10 oproti 8 % vlastných štátnych príslušníkov).
Zloženie pracovnej sily EÚ10 podľa úrovne kvalifikácie tiež podporuje názor, že štátni príslušníci EÚ10 doplnili národné ekonomiky. Podiel nízkokvalifikovaných štátnych príslušníkov EÚ10 v EÚ15 bol nižší ako v prípade štátnych príslušníkov krajín EÚ 15 (21 % oproti 31 %). To sa prejavilo vo vyššom podiele osôb so strednou kvalifikáciou (57 % oproti 46 %), pričom bol podiel vysokokvalifikovaných osôb porovnateľný. Kvalifikácia na strednej úrovni zahŕňa vyššie stredoškolské vzdelanie a špecializované odborné vzdelanie, čo je úroveň kvalifikácie, ktorá je v niektorých členských štátoch EÚ 15 nedostatočne zastúpená a spôsobuje nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily v niektorých hospodárskych odvetviach.
Mobilita z členských štátov EÚ10 do EÚ15 môže mať priaznivý vplyv na trhy práce, pretože zmierňuje nedostatok pracovných síl v niektorých oblastiach. Je možné vytvárať nové pracovné miesta napríklad v stavebníctve, v odvetví služieb pre domácnosti a v odvetví stravovacích služieb, ktoré by možno ostali v niektorých krajinách neobsadené. Vysokokvalifikovaní pracovníci z členských štátov EÚ10 môžu prispieť k vytváraniu nových spoločností a prostredníctvom kumulácie ľudského kapitálu k dlhodobému rastu. Podpora ľudského kapitálu a celoživotného vzdelávania je skutočne jedným z najdôležitejších rozmerov politiky EÚ v oblasti zamestnanosti a kohézie. Preto programy EÚ, ako napríklad európska stratégia zamestnanosti, Európsky sociálny fond a program celoživotného vzdelávania, podporujú tento typ trvalého rozvoja ľudského kapitálu. Môže sa tiež zvýšiť efektivita trhu práce, keďže zahraniční pracovníci obvykle lepšie reagujú na regionálne rozdiely v ekonomických možnostiach.

Miera zamestnanosti podľa štátnej príslušnosti – 2005 v percentách (bunka)
  2004 2005
Štátna príslušnosť
Krajina desitnácie EÚ-10 Príslušný štát EÚ-15 EÚ-10 Mimo EÚ
Belgicko 64 62 60 55 35
Nemecko : 67 68 51 48
Grécko 47 60 53 47 71
Španielsko 68 62 64 78 71
Francúzsko 61 64 69 62 44
Írsko : 67 69 85 57
Holandsko 63 74 76 64 41
Rakúsko 58 69 72 66 60
Fínsko 67 69 67 55 45
Švédsko 62 74 73 62 45
Spojené krá¾ovstvo 72 72 69 75 58
EÚ-15 59 67 68 62 55
EÚ-10 : 57 59 68 63
EÚ-25 59 65 67 62 55
Zdroj: Eurostat, LFS, 2004 – 2.štvrťrok 2005. 

 

Zamestnaná populácia EÚ-15 podľa štátnej príslušnosti a odvetvia – 2005 v percentách (stĺpce)
Štátna príslušnosť
Úroveò vzdelania Príslušný štát EÚ-15 EÚ-10 Mimo EÚ
Nízka 31 36 21 48
Stredná 46 39 57 35
Vysoká 23 25 22 17
Zdroj: Eurostat, LFS, 1. štvrrok 2005, Francúzsko a Rakúsko 2. štvrrok 2005.

menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
20. máj 2024 05:21