StoryEditor

Neobvyklý biznis

24.09.2014, 00:00
Dnes píše

Presuny vlastníctva tlače, televízií a rádií vyvolávajú v poslednej dobe búrlivú diskusiu. No malo by nás to trápiť viac než v prípade výrobcov salámy? Zvykne vlastník média ovplyvňovať aj jeho obsah a politické zameranie? A má obsah novín vôbec vplyv na správanie voličov, a na rozhodovanie v krajine?

Začnime od konca. Široké spektrum rigorózneho výskumu – vychádzajúceho najmä z prirodzených experimentov – ukazuje, že vplyv médií na hlasovanie v demokracii je zásadný. Rozširovanie dostupnosti konzervatívno-pravicových Fox News zvyšovalo vo voľbách v roku 2000 podiel hlasov pre Georgea Busha. Naopak, experimentálne rozdávanie predplatného ľavicovejšieho Washington Postu počas guvernérskych volieb v roku 2005 pomáhalo Demokratom. Dostupnosť na vláde nezávislého televízneho vysielania pomohla v ruských voľbách v roku 1999 opozícii na úkor vládnych strán.

Vplyv nemusí byť priamočiary - masová dostupnosť televízie s frivolnejším, menej politickým obsahom oproti novinám a rádiám viedla v Amerike k poklesu účasti vo voľbách o dve percentá za každú dekádu. A ako zistil náš bývalý stážista Samuel Škoda, pokrytie pohraničných oblastí Československa nemeckým rozhlasom zvyšovalo zisk sudetonemeckej strany – ale aj jej nepriateľov komunistov – vo voľbách v roku 1936. Počúvanie československého rozhlasu naopak posilňovalo umiernené, buržoázne strany.

Rovnako silno menia médiá obsah politík. Intenzita federálnej podpory z programu New Deal závisela v tridsiatych rokoch od počtu poslucháčov rozhlasu v okrese. A intenzita verejnej pomoci pri prírodných katastrofách pravidelne klesá počas olympijských hier, ktoré vytláčajú z mediálneho priestoru všetko ostatné.

Na druhej strane, vplyv majiteľov – podobne ako inzerentov a osobných presvedčení novinárov – na politické zafarbenie novín nie je jednoznačný. Podľa niektorých štúdií sa prispôsobujú skôr ideologickým predsudkom obecenstva. Viac dôkazov o sebeckom reportovaní existuje v prípade konkrétnych záujmov, napríklad v prípade liberalizácie vlastníctva televízií. Berlusconiho televízna spoločnosť zasa získavala významne vyšší podiel reklamy v obdobiach, keď bol premiérom. Netreba pritom zabúdať, že tieto zistenia sú zo zrelších demokracií, s vyspelejšími inštitúciami a silnejšími etickými hranicami.

V trhovej ekonomike môžu niekedy poskytovať verejné statky aj súkromní poskytovatelia. Zdravotné či dôchodkové poistenie, kvalitné a nestranné informácie. Kvôli tradícii, efektivite, menšej koncentrácii moci. Aby to fungovalo, musia v tejto oblasť biznisu platiť podobné písané aj neformálne pravidlá, ako v dobre spravovanom verejnom sektore. Desať rokov skúseností zo slovenského zdravotníctva naznačuje, že sa nám to nemusí podariť.

01 - Modified: 2006-10-24 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Minimálna mzda a odvody SZČO
01 - Modified: 2024-03-27 23:00:00 - Feat.: - Title: Čaká sa na objav. Čo bude prelomová zbraň, ktorá rozhodne vojnu na Ukrajine? 02 - Modified: 2024-03-25 10:01:42 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Slovensko bude mať pokoj, ak bude mať funkčné zdravotníctvo 03 - Modified: 2024-03-13 21:13:27 - Feat.: - Title: Populačný kolaps nie je sci-fi. Pokles plodnosti je možno najdôležitejší trend našej doby 04 - Modified: 2024-03-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Ako pokrokári zničili drogami mesto Portland. Je ako dystopický prízrak 05 - Modified: 2024-02-22 09:00:00 - Feat.: - Title: TROŠKA TROSKA: Martina a Peter by mohla byť zábavná reality show, avšak toto je realita
menuLevel = 2, menuRoute = komentare/komentare, menuAlias = komentare, menuRouteLevel0 = komentare, homepage = false
26. apríl 2024 03:24